Suomen kauppalaivaston laivojen nimeäminen ja nimenantoperusteet
Pietiläinen, Anu (2012)
Pietiläinen, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laivan nimeämistä ja perusteita nimen valinnalle Suomen kauppalaivastossa. Miten laiva nimetään? Miten nimet määrätyvät? Mikä merkitys nimellä on? Rajasin opinnäytetyöni käsittelemään Suomen nykyistä kauppalaivastoa, mutta tutustuin aiheeseen myös aiempien vuosisatojen alusten avulla. Opinnäytetyöni tärkeimmän aineiston sain toteuttamastani kyselystä, johon vastasivat suomalaiset varustamot sekä rahti- että matkustajaliikenteestä. Varustamoiden alukset liikennöivät niin suomen kuin ulkomaan lipun alla. Maantieteellisiä nimiä laivoille annetaan niiden liikennöintialueen mukaan, kuten Näsijärvi, Pielinen ja Suomenlinna. Osalla laivoista on nimessään maantieteellinen etuliite, josta voi päätellä kotimaan tai kohdealueen, kuten Finnhawk, Finnmaid ja Europalink. Rahtilaivoissa suosittua on myös naisten nimien käyttö, jolloin laiva nimetään esimerkiksi varustajan perheenjäsenten mukaan. Kolmasosa käytetyistä ihmisten nimistä on miesten nimiä. Erilaisia tekemistä, toimintaa ja ihmisiä kuvaavia ns. henkilötermejä, kuten Trader, Carrier, Explorer ja Queen, käytetään jonkin verran. Lisäksi aluksia nimetään eläinten (Tiira, Kampela), luonnonilmiöiden (Tyrsky, Hyöky) ja mytologisten nimien mukaan (Neptun, Orion). Mytologisia nimiä käytetään lähinnä hinaajilla. Tutkimuksen tulokset kertovat varustamojen panostuksesta laivojen nimeämiseen. Nimen antaminen on prosessi, johon osallistuu paljon ihmisiä varustamon sisällä. Nimen merkitystä mietitään, eikä sen valinta ole itsestäänselvyys. Erityisesti matkustajavarustamoille nimellä on tärkeä osa markkinoinnissa sekä mainonnassa.