Public sector services for Finnish SMEs to internationalize to China : case "Turku - Tianjin project"
Salmela, Satu (2012)
Salmela, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917211
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on ajankohtainen aihe eritoten suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten joukossa. Kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavien yritysten määrä on noussut 2:ssa vuodessa 5000:sta pk-yrityksestä 25 000:n (Elinkeinoelämän Keskusliitto 2012; Tilastokeskus 2012). Tämä kertoo vahvasta mielenkiinnosta kansainvälistymiseen. Suomen vienti nouseviin talousmaihin on tällä hetkellä 15% kokonaisviennistä ja on nopeassa nousussa. Kiinan osuus
tästä on yli neljännes. (Elinkeinoelämän Keskusliitto, 2012.) Täten on perusteltua tutkia juuri Kiinaan keskittyvää apua tarjoavien julkisen puolen palvelujen laatua, määrää ja tarvetta.
Kiina on ollut suljettu maa monta vuotta. Siitä huolimatta, että maa alkoi avautua muulle maailmalle jo yli 40 vuotta sitten, Mao Zedongin ideoligialla on vielä vahva vaikutus tämän päivän Kiinaan, sen ihmisiin, kulttuuriin ja ympäristöön. Mao korosti täydellistä kansallista tasaarvoa,
jossa kenelläkään ei saanut olla enempä kuin muilla. Tämä ideologia muuttui Deng Xiaopingin aikana. Hänen kuuluisat sanat: ”Rikkaaksi tuleminen on upeaa” kuvastaa muutosta
hyvin.
Suuren talousuudistuksen jälkeen Kiinan hallitusmuoto vaihtui hiljalleen keskiushallinnosta hajautetumpaan hallintoon, jossa provinssit ja kunnat saivat suuresti valtaa. Tämä taas on mahdollistanut korruption maakuntatasolle, ja vaikka maan hallitus on ryhtynyt toimiin sitä vastaan, on se Kiinassa suuri, kukoistava ongelma.
Kiina on lisäksi jaettu moneen provinssiin, maakuntaan ja erikoishallintoalueisiin, joissa säännöstely ja tavat vaihtuvat alueittain. Tämä tarkoittaa, että yhden alueen tapoja ja sääntöjä ei voida yleistää koko Kiinaa kattaviksi. Mikäli yritys aikoo kansainvälistyä Kiinaan on erittäin
tärkeää, että palvelun tarjoajan toimisto sijaitsee kohde kaupungissa.
Myös Kiinan kulttuuri eroaa Suomen kulttuurista. Kiinan kulttuuri ja liiketoimintakulttuuri perustuvat Kungfutsen oppeihin. ”Mianzi” (kasvot), ”Quanxi” (suhteet) ja kiinalainen
liiketoimintaetiketti ovat elintärkeitä kulttuurin elementtejä, joihin jokaisen tulisi perehtyä ennen liiketominnan aloittamista.
Kaikki edellämainitut asiat viittaavat siihen, että on kannattavaa tutkia Kiinaan kansainvälistyvien yritysten julkisen puolen avun ja avustuksen tarvetta. Enemmän aiheesta
kappaleessa:Turku – Tianjin projekti.
tästä on yli neljännes. (Elinkeinoelämän Keskusliitto, 2012.) Täten on perusteltua tutkia juuri Kiinaan keskittyvää apua tarjoavien julkisen puolen palvelujen laatua, määrää ja tarvetta.
Kiina on ollut suljettu maa monta vuotta. Siitä huolimatta, että maa alkoi avautua muulle maailmalle jo yli 40 vuotta sitten, Mao Zedongin ideoligialla on vielä vahva vaikutus tämän päivän Kiinaan, sen ihmisiin, kulttuuriin ja ympäristöön. Mao korosti täydellistä kansallista tasaarvoa,
jossa kenelläkään ei saanut olla enempä kuin muilla. Tämä ideologia muuttui Deng Xiaopingin aikana. Hänen kuuluisat sanat: ”Rikkaaksi tuleminen on upeaa” kuvastaa muutosta
hyvin.
Suuren talousuudistuksen jälkeen Kiinan hallitusmuoto vaihtui hiljalleen keskiushallinnosta hajautetumpaan hallintoon, jossa provinssit ja kunnat saivat suuresti valtaa. Tämä taas on mahdollistanut korruption maakuntatasolle, ja vaikka maan hallitus on ryhtynyt toimiin sitä vastaan, on se Kiinassa suuri, kukoistava ongelma.
Kiina on lisäksi jaettu moneen provinssiin, maakuntaan ja erikoishallintoalueisiin, joissa säännöstely ja tavat vaihtuvat alueittain. Tämä tarkoittaa, että yhden alueen tapoja ja sääntöjä ei voida yleistää koko Kiinaa kattaviksi. Mikäli yritys aikoo kansainvälistyä Kiinaan on erittäin
tärkeää, että palvelun tarjoajan toimisto sijaitsee kohde kaupungissa.
Myös Kiinan kulttuuri eroaa Suomen kulttuurista. Kiinan kulttuuri ja liiketoimintakulttuuri perustuvat Kungfutsen oppeihin. ”Mianzi” (kasvot), ”Quanxi” (suhteet) ja kiinalainen
liiketoimintaetiketti ovat elintärkeitä kulttuurin elementtejä, joihin jokaisen tulisi perehtyä ennen liiketominnan aloittamista.
Kaikki edellämainitut asiat viittaavat siihen, että on kannattavaa tutkia Kiinaan kansainvälistyvien yritysten julkisen puolen avun ja avustuksen tarvetta. Enemmän aiheesta
kappaleessa:Turku – Tianjin projekti.