"Vau, sadun maailma!" Lapsilähtöinen projekti - Lasten sadut näkyviksi luovin menetelmin
Huuppola, Jenni; Rissanen, Johanna; Myllys, Inkeri (2009)
Huuppola, Jenni
Rissanen, Johanna
Myllys, Inkeri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266181
Tiivistelmä
Teimme toiminnallisen opinnäytetyömme yhteistyössä erään vantaalaisen päiväkodin kanssa. Toteutimme toiminnalliset osuudet 22 lapsen esiopetusryhmässä. Varsinaisia toimintakertoja oli yhteensä yhdeksän ja ne toteutettiin syksyllä 2009. Toimintakertoja varten lapset jaettiin kolmeen pienryhmään, joista jokaiselle ohjattiin kolme toimintatuokiota.
Opinnäytetyömme keskeisin lähtökohta on lapsilähtöisyys, jonka toiminta-ajatukselle kaikki toimintamme perustui. Tarkoituksena oli tarjota päiväkodille uusia lapsilähtöisiä toimintaideoita ja antaa lapsille mahdollisuus tuoda äänensä kuuluviin. Toimintaosuudet toteutettiin luovin menetelmin, sadutuksen, kuvallisen ilmaisun ja draamaseikkailun keinoin. Lasten keksimät sadut tehtiin näkyväksi maalaamalla ja konkreettisessa sadun maailmassa seikkailemalla. Toimintaan sisällytettiin myös elementtejä, jotka tukivat lasten kielellistä kehitystä sillä yhteistyöpäiväkotimme toiveesta liitimme opinnäytetyömme Vantaan kaupungin Innostu kielestä –projektiin.
Teoreettisessa viitekehyksessämme tarkastelemme ohjaajuutta erityisesti lapsilähtöisen työotteen ja innostamisen näkökulmista. Toinen merkittävä teoriaosuutemme käsittelee lasten mielikuvitusta ja leikkiä sekä näiden merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tutustuimme myös teorioihin, jotka tukivat valitsemiemme toimintamenetelmien eli sadutuksen, kuvan ja draamaseikkailun käyttöä. Edellä mainitut teoriat ovat opinnäytetyömme kannalta merkittävimpiä sillä ne vaikuttivat eniten toimintamme rakentumiseen.
Toimintamme aikana keräsimme aineistoa opinnäytetyömme arviointiosuutta varten. Aineis-tonkeruumenetelminä käytimme osallistuvaa havainnointia, oppimispäiväkirjaa sekä palautteen keruuta lapsilta, työntekijöiltä ja lasten vanhemmilta. Arviointivaiheessa pohdimme omaa ohjaajuuttamme, lasten kokemuksia ja koko prosessin etenemistä keräämämme aineiston pohjalta.
Kaiken kaikkiaan projektimme osoittautui erittäin onnistuneeksi ja hyödylliseksi. Lapset saivat toteuttaa itseään ja tuoda esiin omaa maailmaansa ja kulttuuriansa. Saimme positiivista palautetta yhteistyöpäiväkotimme työntekijöiltä, jotka kokivat toimintamme antaneen heille uusia ideoita sekä rohkeutta lähteä mukaan vastaaviin projekteihin uudestaankin. Koimme itse projektin arvokkaana oppimiskokemuksena, josta on meille varmasti hyötyä tulevassa sosionomin työssämme.
Opinnäytetyömme keskeisin lähtökohta on lapsilähtöisyys, jonka toiminta-ajatukselle kaikki toimintamme perustui. Tarkoituksena oli tarjota päiväkodille uusia lapsilähtöisiä toimintaideoita ja antaa lapsille mahdollisuus tuoda äänensä kuuluviin. Toimintaosuudet toteutettiin luovin menetelmin, sadutuksen, kuvallisen ilmaisun ja draamaseikkailun keinoin. Lasten keksimät sadut tehtiin näkyväksi maalaamalla ja konkreettisessa sadun maailmassa seikkailemalla. Toimintaan sisällytettiin myös elementtejä, jotka tukivat lasten kielellistä kehitystä sillä yhteistyöpäiväkotimme toiveesta liitimme opinnäytetyömme Vantaan kaupungin Innostu kielestä –projektiin.
Teoreettisessa viitekehyksessämme tarkastelemme ohjaajuutta erityisesti lapsilähtöisen työotteen ja innostamisen näkökulmista. Toinen merkittävä teoriaosuutemme käsittelee lasten mielikuvitusta ja leikkiä sekä näiden merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tutustuimme myös teorioihin, jotka tukivat valitsemiemme toimintamenetelmien eli sadutuksen, kuvan ja draamaseikkailun käyttöä. Edellä mainitut teoriat ovat opinnäytetyömme kannalta merkittävimpiä sillä ne vaikuttivat eniten toimintamme rakentumiseen.
Toimintamme aikana keräsimme aineistoa opinnäytetyömme arviointiosuutta varten. Aineis-tonkeruumenetelminä käytimme osallistuvaa havainnointia, oppimispäiväkirjaa sekä palautteen keruuta lapsilta, työntekijöiltä ja lasten vanhemmilta. Arviointivaiheessa pohdimme omaa ohjaajuuttamme, lasten kokemuksia ja koko prosessin etenemistä keräämämme aineiston pohjalta.
Kaiken kaikkiaan projektimme osoittautui erittäin onnistuneeksi ja hyödylliseksi. Lapset saivat toteuttaa itseään ja tuoda esiin omaa maailmaansa ja kulttuuriansa. Saimme positiivista palautetta yhteistyöpäiväkotimme työntekijöiltä, jotka kokivat toimintamme antaneen heille uusia ideoita sekä rohkeutta lähteä mukaan vastaaviin projekteihin uudestaankin. Koimme itse projektin arvokkaana oppimiskokemuksena, josta on meille varmasti hyötyä tulevassa sosionomin työssämme.