Työnhakijakokemuksia Osuuskauppa Arinan etärekrytoinnista : Voitaisiinko etärekrytoinnin työnhakijakokemusta parantaa?
Mäki, Tanja (2021)
Mäki, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090917608
Tiivistelmä
Koronaviruspandemian vuoksi useissa organisaatioissa on jouduttu tekemään uudelleenjärjestelyjä rekrytoinnin suhteen, niin myös tämän opinnäytetyön toimeksiantajaorganisaatiossa Osuuskauppa Arinassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on työnhakijoiden hakijakokemus Osuuskauppa Arinan etärekrytoinnista ja voitaisiinko hakijakokemusta parantaa. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä toimeksiantajan työnhakijoilta hakijakokemuksia etärekrytoinnista. Hakijakokemuksien perusteella muotoiltiin ehdotuksia siitä, kuinka toimeksiantaja voisi kehittää etärekrytointiaan paremman hakijakokemuksen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu rekrytoinnista, rekrytointiprosessista ja sen eri vaiheista, etärekrytoinnista, työnantajakuvasta sekä työnhakijakokemuksesta. Tietoperustassa on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 4.5.-29.6.2021 välisenä aikana. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin etätyöhaastatteluiden havainnointia kyselytutkimuksen tukena. Kyselytutkimukseen vastasi 45 työnhakijaa ja kyselytutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 80 prosenttia.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat työnhakijoiden hakijakokemuksien etärekrytoinnista olleen suurimmaksi osaksi hyviä. Kyselytutkimuksen ja havainnoinnin perusteella hakijakokemusta huonontavana tekijänä voitiin nähdä muun muassa etähaastattelutyökalun toiminnassa ilmenneet tekniset vaikeudet. Kehitysehdotuksiksi esitettiin kirjallisen käsikirjoituksen luomista etätyöhaastatteluita varten, haastatteluryhmien koon pitämistä tarpeeksi pienenä sekä haastattelutyökalusta johtuviin teknisiin vaikeuksiin etukäteen varautumista.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu rekrytoinnista, rekrytointiprosessista ja sen eri vaiheista, etärekrytoinnista, työnantajakuvasta sekä työnhakijakokemuksesta. Tietoperustassa on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 4.5.-29.6.2021 välisenä aikana. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin etätyöhaastatteluiden havainnointia kyselytutkimuksen tukena. Kyselytutkimukseen vastasi 45 työnhakijaa ja kyselytutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 80 prosenttia.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat työnhakijoiden hakijakokemuksien etärekrytoinnista olleen suurimmaksi osaksi hyviä. Kyselytutkimuksen ja havainnoinnin perusteella hakijakokemusta huonontavana tekijänä voitiin nähdä muun muassa etähaastattelutyökalun toiminnassa ilmenneet tekniset vaikeudet. Kehitysehdotuksiksi esitettiin kirjallisen käsikirjoituksen luomista etätyöhaastatteluita varten, haastatteluryhmien koon pitämistä tarpeeksi pienenä sekä haastattelutyökalusta johtuviin teknisiin vaikeuksiin etukäteen varautumista.