Taloushallintojärjestelmän käyttöönoton käsikirja
Korpela, Maija (2012)
Korpela, Maija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe oli tehdä Taloushallintojärjestelmän käyttöönoton käsikirja Maestro-yhtiöiden projektipäälliköiden käyttöön. Taloushallinnonjärjestelmän käyttöönoton käsikirja on kaikkien Maestroilla työskentelevien projektipäälliköiden käytössä, vaikka se on ensisijaisesti laadittu palvelemaan omaa työskentelyäni projektipäällikkönä.
Teoriaosassa olen keskittynyt yleisesti projektihallintaan. Projektihallinta sisältää yleiskuvauksen projek-tista, projektijohtamisen, projektin organisoinnin,
projektisuunnitelman, projektin vaiheistuksen, aikaohjauksen, resurssiohjauksen, riskienhallinnan, viestinnän ja raportoinnin sekä projektin päättämisen. Teoriaosassa olen käynyt läpi projektiin liittyvät termit ja määritelmät sekä sudenkuopat. Projektipäälliköiden perustaidot olen käynyt läpi teoriaosassa.
Kokemuksia aikaisemmista projekteista käsitellään empiirisessä osassa. Siinä tutkimusaineistona on ollut Maestrojen vuosina 2008-2011 asiakkailtaan keräämät arviot käyttöönottoprojektin onnistumisista. Lä-hinnä keskityin arvioinneissa projektinläpiviemisen kokonaisonnistumiseen sekä projektipäälliköiden onnistumiseen projekteissa. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita oli 143 kappaletta. Arviointi tehtiin asteikolla 1-5, jossa 1 tarkoitti epäonnistumista ja 5 erinomaista onnistumista. Kokonaistyytyväisyyden suhteen 35,66 % koki projektin onnistuneen erinomaisesti, 46,85 % mukaan projekti vastasi pääosin sille asetettuja tavoitteita, 6,99 % piti projektia keskinkertaisesti onnistuneena, 4,9 % mielestä projekti ei täysin vastannut sille annettuja tavoitteita ja 5,59 % oli jättänyt vastaamatta. Kukaan ei kokenut projektin epä-onnistuneen täysin. Projektipäällikön toiminnasta parhaan arvosanan antoi 51,75 %, toiseksi parhaan 32,17 %, 10,49 % kolmanneksi parhaan, 0,7 % neljänneksi parhaan ja 4,89 % jätti vastaamatta. Kukaan ei kokenut projektipäällikön kokonaan epäonnistuneen tehtävässään.
Opinnäytetyötä tehdessäni totesin asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen olevan suppea. Opinnäytetyöni tuloksena syntyi Taloushallintojärjestelmän käyttöönoton käsikirjan lisäksi laajempi asiakastyytyväisyys-kyselylomake. Käyttöönoton käsikirjan tehtävä on toimia muistilistana projektin projektihallinnassa sekä päivittyä uusien projektin antamien kokemusten myötä.
Teoriaosassa olen keskittynyt yleisesti projektihallintaan. Projektihallinta sisältää yleiskuvauksen projek-tista, projektijohtamisen, projektin organisoinnin,
projektisuunnitelman, projektin vaiheistuksen, aikaohjauksen, resurssiohjauksen, riskienhallinnan, viestinnän ja raportoinnin sekä projektin päättämisen. Teoriaosassa olen käynyt läpi projektiin liittyvät termit ja määritelmät sekä sudenkuopat. Projektipäälliköiden perustaidot olen käynyt läpi teoriaosassa.
Kokemuksia aikaisemmista projekteista käsitellään empiirisessä osassa. Siinä tutkimusaineistona on ollut Maestrojen vuosina 2008-2011 asiakkailtaan keräämät arviot käyttöönottoprojektin onnistumisista. Lä-hinnä keskityin arvioinneissa projektinläpiviemisen kokonaisonnistumiseen sekä projektipäälliköiden onnistumiseen projekteissa. Asiakastyytyväisyyskyselylomakkeita oli 143 kappaletta. Arviointi tehtiin asteikolla 1-5, jossa 1 tarkoitti epäonnistumista ja 5 erinomaista onnistumista. Kokonaistyytyväisyyden suhteen 35,66 % koki projektin onnistuneen erinomaisesti, 46,85 % mukaan projekti vastasi pääosin sille asetettuja tavoitteita, 6,99 % piti projektia keskinkertaisesti onnistuneena, 4,9 % mielestä projekti ei täysin vastannut sille annettuja tavoitteita ja 5,59 % oli jättänyt vastaamatta. Kukaan ei kokenut projektin epä-onnistuneen täysin. Projektipäällikön toiminnasta parhaan arvosanan antoi 51,75 %, toiseksi parhaan 32,17 %, 10,49 % kolmanneksi parhaan, 0,7 % neljänneksi parhaan ja 4,89 % jätti vastaamatta. Kukaan ei kokenut projektipäällikön kokonaan epäonnistuneen tehtävässään.
Opinnäytetyötä tehdessäni totesin asiakastyytyväisyyskyselylomakkeen olevan suppea. Opinnäytetyöni tuloksena syntyi Taloushallintojärjestelmän käyttöönoton käsikirjan lisäksi laajempi asiakastyytyväisyys-kyselylomake. Käyttöönoton käsikirjan tehtävä on toimia muistilistana projektin projektihallinnassa sekä päivittyä uusien projektin antamien kokemusten myötä.