Blogien hyödyntäminen Tampereen Messut Oy:n markkinoinnissa
Setälä, Tiina (2012)
Setälä, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917254
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sitä, kuinka blogeja ja niiden käyttöä voitaisiin hyödyntää toimeksiantajayritys Tampereen Messut Oy:n markkinoinnissa. Tarkoituksena oli Suomen Kädentaidot -messuilla toteutettavien kyselyiden avulla selvittää messuvierailijoiden sekä blogistien kokemuksia blogikahvilasta ja näin ollen saada tietoa siitä, pidettiinkö blogikahvilaa mielenkiintoisena ja miten blogiyhteistyötä voitaisiin kehittää.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus suoritettiin Suomen Kädentaidot 2011 -messuilla. Kyselylomakkeita oli kaksi erilaista, toinen blogikahvilassa haastatelluille blogisteille, ja toinen messuvierailijoille, jotta saataisiin kokonaisvaltaisempi ja monipuolisempi kuva blogikahvilan onnistumisesta. Kyselyyn vastasi 11 blogistia ja 55 messuvierasta. Tulosten analysoinnissa käytettiin Microsoft Exceliä.
Työssä tutustuttiin blogeihin ja sosiaaliseen mediaan teoriassa, jotta saataisiin tietopohja siitä, miten blogeja ja sosiaalista mediaa nykyään käytetään markkinoinnissa. Työssä tutkittiin myös sitä, miten sosiaalista mediaa jo hyödynnettiin Tampereen Messut Oy:ssä. Kyselylomake toteutettiin asiakasyrityksen toiveiden mukaan, jotta kyselystä olisi mahdollisimman paljon hyötyä blogikahvilan kehittämisessä sekä blogien hyödyntämisen kehittämiseen Tampereen Messut Oy:n markkinoinnissa.
Kyselyn perusteella voitiin suositella asiakasyritykselle blogikahvilan kehittämisehdotuksia, sekä kehittämisehdotuksia blogien yleiseen hyödyntämiseen messuilla tai markkinoinnissa. Pääpiirteittäin blogikahvilaan oltiin tyytyväisiä. Tuloksista selvisi, että blogikahvila oli koettu keskimäärin melko mielenkiintoiseksi, mutta juuri kukaan ei ollut varta vasten tullut katsomaan juuri blogikahvilaa. Tulosten perusteella blogiohjelma kuitenkin kiinnostaisi ihmisiä, sillä lähes kaikki seurasivat ja lukivat blogeja. Tyytyväisempiä blogikahvilaan olivat vierailevat blogistit. Blogikahvilaa ja blogitoimintaa tuleekin kehittää niin, että myös messuvieraat, eli asiakkaat olisivat yhtä tyytyväisiä blogikahvilaan ja että tieto Face To Face -blogikahvilasta saavuttaisi potentiaaliset messuvieraat ennen messuja.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Tutkimus suoritettiin Suomen Kädentaidot 2011 -messuilla. Kyselylomakkeita oli kaksi erilaista, toinen blogikahvilassa haastatelluille blogisteille, ja toinen messuvierailijoille, jotta saataisiin kokonaisvaltaisempi ja monipuolisempi kuva blogikahvilan onnistumisesta. Kyselyyn vastasi 11 blogistia ja 55 messuvierasta. Tulosten analysoinnissa käytettiin Microsoft Exceliä.
Työssä tutustuttiin blogeihin ja sosiaaliseen mediaan teoriassa, jotta saataisiin tietopohja siitä, miten blogeja ja sosiaalista mediaa nykyään käytetään markkinoinnissa. Työssä tutkittiin myös sitä, miten sosiaalista mediaa jo hyödynnettiin Tampereen Messut Oy:ssä. Kyselylomake toteutettiin asiakasyrityksen toiveiden mukaan, jotta kyselystä olisi mahdollisimman paljon hyötyä blogikahvilan kehittämisessä sekä blogien hyödyntämisen kehittämiseen Tampereen Messut Oy:n markkinoinnissa.
Kyselyn perusteella voitiin suositella asiakasyritykselle blogikahvilan kehittämisehdotuksia, sekä kehittämisehdotuksia blogien yleiseen hyödyntämiseen messuilla tai markkinoinnissa. Pääpiirteittäin blogikahvilaan oltiin tyytyväisiä. Tuloksista selvisi, että blogikahvila oli koettu keskimäärin melko mielenkiintoiseksi, mutta juuri kukaan ei ollut varta vasten tullut katsomaan juuri blogikahvilaa. Tulosten perusteella blogiohjelma kuitenkin kiinnostaisi ihmisiä, sillä lähes kaikki seurasivat ja lukivat blogeja. Tyytyväisempiä blogikahvilaan olivat vierailevat blogistit. Blogikahvilaa ja blogitoimintaa tuleekin kehittää niin, että myös messuvieraat, eli asiakkaat olisivat yhtä tyytyväisiä blogikahvilaan ja että tieto Face To Face -blogikahvilasta saavuttaisi potentiaaliset messuvieraat ennen messuja.