Online-musiikin jakelu Suomessa : kuluttajan näkökulmasta
Hyvärinen, Jani (2009)
Hyvärinen, Jani
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266193
Tiivistelmä
Suomalainen ääniteala elää muutoksen aikoja: äänitallenteiden myynti on kääntynyt maailmanlaajuisesti laskuun ja samaan aikaan kilpailu alalla on koventunut. Tallenteet ovat olleet levy-yhtiöiden päätulonlähde useita kymmeniä vuosia, joten tilanne on uusi. Kyseessä ei ole pelkkä formaatin vaihto, vaan koko alan tulonmuodostus on muuttumassa uudenlaiseksi. Tässä opinnäytetyössä kuitenkin käsitellään digitaalisen musiikin laillista online jakelua suomalaisessa verkkomusiikkibisneksessä kuluttajan näkökulmasta ja otetaan kantaa kriittisesti sen ongelmiin.
Keskeisessä roolissa ovat musiikkialan tulevaisuutta käsittelevät tutkimukset ja pohjatietona toimivat Internet-artikkeleista kerätty tieto sekä omakohtaiset kokemukset verkkobisneksestä. Pohjatietona toimii myös alan ammattilehdistä kerätty tieto, alan seminaareista saatu tieto ja Indieco Ry:n kokouksista sekä IFPI:ltä saatu faktatieto.
Työn päätavoite on pureutua kuluttajan asemaan suomalaisessa musiikkiverkkobisneksessä. Digitaalisen online-musiikki jakelun sekä -myynnin parantamiseen ja sen heikkouksiin. Työn pääpainona on myös selvittää onko verkkokaupasta ladattu musiikkitiedosto parempi vai huonompi vaihtoehto, kuin kaupasta ostettu fyysinen CD-levy. Kiinnostaako immateriaalinen tuote kuluttajaa tallenteen tavoin.
Alussa esitellään digitaalisen musiikkijakelun keskeiset osa-alueet ja tekijät. Lopussa käsitellään suomalaisen digitaalisen musiikkijakelun hyviä ja huonoja puolia. Vaikka digitaalinen maailma onkin jo jonkin verran vaikuttanut suomalaisten levy-yhtiöiden tulonmuodostukseen, suurimmat muutokset ovat vasta tulollaan.
Keskeisessä roolissa ovat musiikkialan tulevaisuutta käsittelevät tutkimukset ja pohjatietona toimivat Internet-artikkeleista kerätty tieto sekä omakohtaiset kokemukset verkkobisneksestä. Pohjatietona toimii myös alan ammattilehdistä kerätty tieto, alan seminaareista saatu tieto ja Indieco Ry:n kokouksista sekä IFPI:ltä saatu faktatieto.
Työn päätavoite on pureutua kuluttajan asemaan suomalaisessa musiikkiverkkobisneksessä. Digitaalisen online-musiikki jakelun sekä -myynnin parantamiseen ja sen heikkouksiin. Työn pääpainona on myös selvittää onko verkkokaupasta ladattu musiikkitiedosto parempi vai huonompi vaihtoehto, kuin kaupasta ostettu fyysinen CD-levy. Kiinnostaako immateriaalinen tuote kuluttajaa tallenteen tavoin.
Alussa esitellään digitaalisen musiikkijakelun keskeiset osa-alueet ja tekijät. Lopussa käsitellään suomalaisen digitaalisen musiikkijakelun hyviä ja huonoja puolia. Vaikka digitaalinen maailma onkin jo jonkin verran vaikuttanut suomalaisten levy-yhtiöiden tulonmuodostukseen, suurimmat muutokset ovat vasta tulollaan.