Sisarusryhmäpedagogiikka Lauttalan päiväkodissa
Koskinen, Niina (2012)
Koskinen, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sisarusryhmäpedagogiikka Lauttalan päiväkodissa. Opinnäytetyö tehtiin Lauttalan päiväkodissa käytetyn sisarusryhmäpedagogiikan hyvien ja huonojen puolien selvittämiseksi. Kyseessä on laadullinen, selvittävä tutkimus.
Tutkimuksessa käsiteltiin teoriatietoa sisarusryhmäpedagogiikkaan kuuluvista käsitteistä varhaiskasvatus, kasvatusvuorovaikutus, vertaisoppiminen, pienryhmätoiminta, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä varhaiskasvatuksen laatu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Kokemuksia sisarusryhmäpedagogiikasta tutkittiin haastattelemalla kahta Lauttalan päiväkodin asiakasperheen vanhempaa, joilla on kokemusta oman lapsensa kautta sisarusryhmän toiminnasta ja siihen kuulumisesta.
Lisäksi haastateltiin Lauttalan päiväkodin työntekijää sisarusryhmäpedagogiikan arkeen luomista haasteista ja hänen kehittämisideoistaan näihin haasteisiin.
Tutkimusaineisto analysoitiin ja sen perusteella voitiin todeta vertaisoppimisen lisääntyneen Lauttalan päiväkodin sisarusryhmissä.
Yhteisöllisyyden ja osallisuuden todettiin lisääntyneen lasten sekä vanhempien välisessä vuorovaikutuksessa. Sisarusryhmäpedagogiikan käyttö on myös parantanut suhteita vanhempien ja kasvatushenkilöstön välillä. Lasten kuuluminen sisarusryhmään on vähentänyt kiirettä perheissä, koska perheen lapset tulevat aamuisin samaan ryhmään, juhlat yms. tapahtumat ovat yhteisiä ja perheellä on kohdattavina vain yhden lapsiryhmän kasvattajat.
Näiden hyvien kokemusten myötä varhaiskasvatuksen laadun voidaan todeta parantuneen Lauttalan päiväkodissa.
Työntekijän haastattelussa nousi esille toiminnan suunnittelun haasteellisuus, johtuen eri-ikäisistä lapsista samassa ryhmässä.
Keinoiksi arjen kehittämiseen nousivat pienryhmätoiminta ja kasvatuksellisten keskustelujen lisääminen kasvatushenkilöstön kesken.
Kokemusten vaihtoa kasvattajien kesken sisarusryhmäpedagogiikan käytöstä pidettiin tärkeänä.
Tutkimuksen tulokset ovat merkityksellisiä Lauttalan päiväkodin lapsille, perheille ja kasvatushenkilöstölle, mutta eivät ole laajalti yleistettävissä. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Lauttalan päiväkodin toiminnan jatkosuunnittelussa ja arjen toimintojen kehittämisessä.
Tutkimuksessa käsiteltiin teoriatietoa sisarusryhmäpedagogiikkaan kuuluvista käsitteistä varhaiskasvatus, kasvatusvuorovaikutus, vertaisoppiminen, pienryhmätoiminta, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä varhaiskasvatuksen laatu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Kokemuksia sisarusryhmäpedagogiikasta tutkittiin haastattelemalla kahta Lauttalan päiväkodin asiakasperheen vanhempaa, joilla on kokemusta oman lapsensa kautta sisarusryhmän toiminnasta ja siihen kuulumisesta.
Lisäksi haastateltiin Lauttalan päiväkodin työntekijää sisarusryhmäpedagogiikan arkeen luomista haasteista ja hänen kehittämisideoistaan näihin haasteisiin.
Tutkimusaineisto analysoitiin ja sen perusteella voitiin todeta vertaisoppimisen lisääntyneen Lauttalan päiväkodin sisarusryhmissä.
Yhteisöllisyyden ja osallisuuden todettiin lisääntyneen lasten sekä vanhempien välisessä vuorovaikutuksessa. Sisarusryhmäpedagogiikan käyttö on myös parantanut suhteita vanhempien ja kasvatushenkilöstön välillä. Lasten kuuluminen sisarusryhmään on vähentänyt kiirettä perheissä, koska perheen lapset tulevat aamuisin samaan ryhmään, juhlat yms. tapahtumat ovat yhteisiä ja perheellä on kohdattavina vain yhden lapsiryhmän kasvattajat.
Näiden hyvien kokemusten myötä varhaiskasvatuksen laadun voidaan todeta parantuneen Lauttalan päiväkodissa.
Työntekijän haastattelussa nousi esille toiminnan suunnittelun haasteellisuus, johtuen eri-ikäisistä lapsista samassa ryhmässä.
Keinoiksi arjen kehittämiseen nousivat pienryhmätoiminta ja kasvatuksellisten keskustelujen lisääminen kasvatushenkilöstön kesken.
Kokemusten vaihtoa kasvattajien kesken sisarusryhmäpedagogiikan käytöstä pidettiin tärkeänä.
Tutkimuksen tulokset ovat merkityksellisiä Lauttalan päiväkodin lapsille, perheille ja kasvatushenkilöstölle, mutta eivät ole laajalti yleistettävissä. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Lauttalan päiväkodin toiminnan jatkosuunnittelussa ja arjen toimintojen kehittämisessä.