Kansainvälistymissuunnitelma Fitdog Finland Oy:lle
Jälkö, Suvi (2012)
Jälkö, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017500
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen kansainvälistymisen mahdollisuuksia Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa. Tavoitteena oli löytää jakelijoita yrityksen tuotteille. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta selvitettiin kansainvälistymisen muodot kohdeyritykselle. Tutkimuksen kohteena toimi Fitdog Finland Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin lähdekirjallisuuden pohjalta. Teoriaosassa keskityttiin kansainvälistymisen syihin ja edellytyksiin sekä kansainvälistymisen muotoihin.
Varsinaisessa tutkimusosassa mahdollisia jakelijoita etsittiin käyttäen Internetin hakukonetta ja vapaasanahakua. Isoihin koiranruokavalmistajiin oltiin myös sähköpostitse yhteydessä ja lähetettiin kysely heidän käyttämistään jakelijoista kohdemaissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin teoreettinen tietopaketti kansainvälistymisestä sekä selvitys kohdemaiden mahdollisista jakelijoista toimeksiantajayrityksen tuotteille.
Yritys pystyy suuntautumaan ulkomaan markkinoille opinnäytetyön tutkimusosan tulosten pohjalta. Kehittämisehdotuksena on syvällisemmän ja pidempiaikaisemman selvitystyön tekeminen jakelijoiden löytämiseksi.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin syvällisemmän kansainvälistymissuunnitelman laatimista. Myös Hollannin ja Belgian markkinakartoitus nousi esille. Lisäksi kansainvälistymisen onnistumista kohdemaissa tuotteiden lanseerauksen jälkeen voisi tutkia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin lähdekirjallisuuden pohjalta. Teoriaosassa keskityttiin kansainvälistymisen syihin ja edellytyksiin sekä kansainvälistymisen muotoihin.
Varsinaisessa tutkimusosassa mahdollisia jakelijoita etsittiin käyttäen Internetin hakukonetta ja vapaasanahakua. Isoihin koiranruokavalmistajiin oltiin myös sähköpostitse yhteydessä ja lähetettiin kysely heidän käyttämistään jakelijoista kohdemaissa.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin teoreettinen tietopaketti kansainvälistymisestä sekä selvitys kohdemaiden mahdollisista jakelijoista toimeksiantajayrityksen tuotteille.
Yritys pystyy suuntautumaan ulkomaan markkinoille opinnäytetyön tutkimusosan tulosten pohjalta. Kehittämisehdotuksena on syvällisemmän ja pidempiaikaisemman selvitystyön tekeminen jakelijoiden löytämiseksi.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin syvällisemmän kansainvälistymissuunnitelman laatimista. Myös Hollannin ja Belgian markkinakartoitus nousi esille. Lisäksi kansainvälistymisen onnistumista kohdemaissa tuotteiden lanseerauksen jälkeen voisi tutkia.