Tauko arjesta : Nuorten ja työntekijöiden näkökulmia tukileiritoiminnan tavoitteisiin
Hellsten, Emmi; Ruoranen, Iida (2012)
Hellsten, Emmi
Ruoranen, Iida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716790
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tukileiritoimintaa, joka on Tampereen kaupungin lastensuojelun avohuollon tukitoimi. Toimintaa on alettu järjestää yli 12-vuotiaille nuorille tukiperheiden puutteen vuoksi. Tukileiritoimintaa ei ollut ennen opinnäytetyötä tutkittu, koska sitä on järjestetty vasta kahden vuoden ajan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda julki uutta tietoa toiminnasta ja tuottaa aineistoa, jonka avulla toimintaa voidaan kehittää. Tavoitteena oli kerätyn aineiston kautta selvittää, ovatko tukileiritoiminnan tavoitteet oikein asetettuja ja samalla osoittaa toiminnan tarpeellisuus osana lastensuojelun avohuoltoa. Tutkimustehtäväksi asetettiin tukileiritoiminnan tavoitteiden tarkastelu eri osapuolten näkökulmista. Tutkittavina osapuolina olivat tukileiritoiminnan aloittaneet nuoret, toimintaan osallistuneet nuoret ja toiminnasta vastaavat työntekijät. Tavoitteet, joiden osalta näkökulmia tarkasteltiin, olivat nuorten perheiden jaksamisen, perusturvallisuuden ja sosiaalisten taitojen kehittymisen tukeminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastateltavina oli seitsemän henkilöä: kaksi toiminnan aloittanutta nuorta, kolme toimintaan osallistunutta nuorta ja kaksi toiminnasta vastaavaa työntekijää. Aloittaneiden nuorten haastatteluissa ilmeni kaikkia tukileiritoiminnan tavoitteita vastaavia tarpeita. Osallistuneiden nuorten kokemusten mukaan nuorten perheiden jaksamista ja sosiaalisten taitojen kehittymistä oli pystytty tukemaan. Vastaavien työntekijöiden näkemyksen mukaan kaikille toiminnan tavoitteille on tarvetta, mutta tukileiritoiminnalla pystytään tukemaan nuorten perheiden jaksamista ja sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Eri osapuolten näkökulmat tukileiritoiminnan tavoitteista kohtaavat hyvin. Näkökulmat kohtaavat nuorten perheiden jaksamisen ja perusturvallisuuden tukemisen tavoitteiden osalta. Nuorten perheet jaksavat paremmin, kun nuori ja vanhempi saavat yhden viikonlopun kuukaudessa taukoa yhteisestä arjestaan. Haasteena on perusturvallisuuden tukeminen toiminnan avulla pysyvästi, sillä turvallisuuden tunne ei säily nuoren lopetettua toiminnan. Sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisen osalta nuorten ja työntekijöiden näkökulmat eroavat. Tarve sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemiselle on nuorten kokemuksen mukaan vähäistä, mutta työntekijät näkivät tarpeen olevan olemassa. Sosiaalisten taitojen kehittymistä voidaan tukea tukileiritoiminnan avulla. Työntekijöiden haastatteluissa kävi ilmi, että toiminnan tavoitteet saavutettaisiin paremmin, lisäämällä toimintaan resursseja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastateltavina oli seitsemän henkilöä: kaksi toiminnan aloittanutta nuorta, kolme toimintaan osallistunutta nuorta ja kaksi toiminnasta vastaavaa työntekijää. Aloittaneiden nuorten haastatteluissa ilmeni kaikkia tukileiritoiminnan tavoitteita vastaavia tarpeita. Osallistuneiden nuorten kokemusten mukaan nuorten perheiden jaksamista ja sosiaalisten taitojen kehittymistä oli pystytty tukemaan. Vastaavien työntekijöiden näkemyksen mukaan kaikille toiminnan tavoitteille on tarvetta, mutta tukileiritoiminnalla pystytään tukemaan nuorten perheiden jaksamista ja sosiaalisten taitojen kehittymistä.
Eri osapuolten näkökulmat tukileiritoiminnan tavoitteista kohtaavat hyvin. Näkökulmat kohtaavat nuorten perheiden jaksamisen ja perusturvallisuuden tukemisen tavoitteiden osalta. Nuorten perheet jaksavat paremmin, kun nuori ja vanhempi saavat yhden viikonlopun kuukaudessa taukoa yhteisestä arjestaan. Haasteena on perusturvallisuuden tukeminen toiminnan avulla pysyvästi, sillä turvallisuuden tunne ei säily nuoren lopetettua toiminnan. Sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisen osalta nuorten ja työntekijöiden näkökulmat eroavat. Tarve sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemiselle on nuorten kokemuksen mukaan vähäistä, mutta työntekijät näkivät tarpeen olevan olemassa. Sosiaalisten taitojen kehittymistä voidaan tukea tukileiritoiminnan avulla. Työntekijöiden haastatteluissa kävi ilmi, että toiminnan tavoitteet saavutettaisiin paremmin, lisäämällä toimintaan resursseja.