Yle-päivän suunnittelu, toteutus ja kehittäminen
Timonen, Janna (2012)
Timonen, Janna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Yleisradio Oy:lle mediapäivä ammattikorkeakoulu Metropoliassa liiketalouden yksikköön. Tämän kokeilun perusteelta tapahtumalle tuli laatia kehitysehdotuksia, joita voitaisiin hyödyntää tapahtumaa järjestettäessä muissa oppilaitoksissa. Tapahtuman tavoitteena oli auttaa opiskelijoita löytämään Ylen sisältö sekä avata keskustelua opiskelijoiden ja Ylen välille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yleisradio Oy:lle.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimintamallin suunnittelun pohjana käytin tapahtumamarkkinoinnin, tapahtuma johtamisen sekä markkinointiviestinnän lähdekirjallisuutta ja itse toteuttamaani e-lomakekyselyä. E-lomakekyselyssä yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joita käytin tapahtuman kehittämisen suunnittelun pohjana, tapahtumakirjallisuuden ja omien havaintojeni lisäksi. Kyselyyn vastasi 64 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Yle-päivä Metropoliassa -tapahtuma, joka toteutettiin 25.4.2012. Kehitysehdotukset osiossa voidaan eritellä keinot, kuinka kehittää tapahtumaa jatkoa varten sekä miten tapahtuma on helppo toteuttaa jatkossa. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Yle-päivälle määritetyiden tavoitteiden saavuttaminen vaatii tapahtuman kehittämistä ja muokkaamista. Tapahtuman suunnittelussa tärkeässä osassa on kohde-ryhmätuntemus sekä motivointi. Erityisen tärkeää on Yle-päivä -tapahtuman viestin selkeyttäminen ja kiteyttäminen.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toimintamallin suunnittelun pohjana käytin tapahtumamarkkinoinnin, tapahtuma johtamisen sekä markkinointiviestinnän lähdekirjallisuutta ja itse toteuttamaani e-lomakekyselyä. E-lomakekyselyssä yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joita käytin tapahtuman kehittämisen suunnittelun pohjana, tapahtumakirjallisuuden ja omien havaintojeni lisäksi. Kyselyyn vastasi 64 henkilöä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi Yle-päivä Metropoliassa -tapahtuma, joka toteutettiin 25.4.2012. Kehitysehdotukset osiossa voidaan eritellä keinot, kuinka kehittää tapahtumaa jatkoa varten sekä miten tapahtuma on helppo toteuttaa jatkossa. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Yle-päivälle määritetyiden tavoitteiden saavuttaminen vaatii tapahtuman kehittämistä ja muokkaamista. Tapahtuman suunnittelussa tärkeässä osassa on kohde-ryhmätuntemus sekä motivointi. Erityisen tärkeää on Yle-päivä -tapahtuman viestin selkeyttäminen ja kiteyttäminen.