ÖRKKIMÖRKKIKÄSIKERHO : – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna
Kyyrö, Reetta; Kela, Laura (2009)
Kyyrö, Reetta
Kela, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054789
Tiivistelmä
Kela, Laura & Kyyrö, Reetta. ÖRKKIMÖRKKIKÄSIKERHO – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna. Diak Etelä, syksy 2009, 72 s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosio-nomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus
Örkkimörkkikäsikerho – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna on työelämälähtöinen produktio, jonka tavoitteena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan kerran kestoinen leikkikerho, jossa sovelletaan vuorovaikutusleikkiä ryhmätheraplay-menetelmän avulla ja sitä mal-lintaen.
Leikkikerho toteutettiin syksyllä 2008 vantaalaisessa yhteistyöpäiväkodissa. Leikkikerhoon osallistui neljä 4–5-vuotiasta lasta. Leikkikerhoon valittiin lapsia, jotka ovat päiväkodin suuressa lapsiryhmässä osoittautuneet ujoiksi ja jotka voisivat hyötyä leikkikerhon tarjoamasta rohkaisusta. Leikkikerhotuokiot suunni-teltiin helposti päiväkodin arkeen sopiviksi. Jokaisella tuokiolla oli leikkejä, jotka haastoivat ja rohkaisivat lapsia.
Produktion arvioinnin tukena käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin tueksi leikkikerhotuokiot videoitiin ja lisäksi arviointiin osallistui yhteistyöpäivä-kodin henkilökunta. Produktion antamien kokemuksien mukaan vuorovaikutus-leikki on apuna lapsen rohkaisussa. Tuloksia yksittäisten lasten rohkaistumises-ta saatiin jo kahdeksan kerran leikkikerhotuokioiden aikana, mutta lapsen itse-tunnon vahvistamiseksi tarkoituksenmukaista olisi, että sama leikkikerhoryhmä olisi pidempi ja jatkuvampi prosessi.
Produktion aikana huomattiin, että leikkikerhon toteuttaminen päiväkodissa voi olla haasteellista resurssien vuoksi. Produktio kuitenkin osoitti, että vuorovaiku-tusleikkikerho on hyödyllinen ja mahdollistaa lasten yksilöllisen huomioinnin päiväkodin arjessa.
Asiasanat: Theraplay, vuorovaikutus, päivähoito, itsetunto, produktio, osallistuva havainnointi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosio-nomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus
Örkkimörkkikäsikerho – vuorovaikutusleikki lapsen itsetunnon kohottamisen ja rohkaisemisen apuna on työelämälähtöinen produktio, jonka tavoitteena on suunnitella, toteuttaa ja arvioida kahdeksan kerran kestoinen leikkikerho, jossa sovelletaan vuorovaikutusleikkiä ryhmätheraplay-menetelmän avulla ja sitä mal-lintaen.
Leikkikerho toteutettiin syksyllä 2008 vantaalaisessa yhteistyöpäiväkodissa. Leikkikerhoon osallistui neljä 4–5-vuotiasta lasta. Leikkikerhoon valittiin lapsia, jotka ovat päiväkodin suuressa lapsiryhmässä osoittautuneet ujoiksi ja jotka voisivat hyötyä leikkikerhon tarjoamasta rohkaisusta. Leikkikerhotuokiot suunni-teltiin helposti päiväkodin arkeen sopiviksi. Jokaisella tuokiolla oli leikkejä, jotka haastoivat ja rohkaisivat lapsia.
Produktion arvioinnin tukena käytettiin osallistuvaa havainnointia. Havainnoinnin tueksi leikkikerhotuokiot videoitiin ja lisäksi arviointiin osallistui yhteistyöpäivä-kodin henkilökunta. Produktion antamien kokemuksien mukaan vuorovaikutus-leikki on apuna lapsen rohkaisussa. Tuloksia yksittäisten lasten rohkaistumises-ta saatiin jo kahdeksan kerran leikkikerhotuokioiden aikana, mutta lapsen itse-tunnon vahvistamiseksi tarkoituksenmukaista olisi, että sama leikkikerhoryhmä olisi pidempi ja jatkuvampi prosessi.
Produktion aikana huomattiin, että leikkikerhon toteuttaminen päiväkodissa voi olla haasteellista resurssien vuoksi. Produktio kuitenkin osoitti, että vuorovaiku-tusleikkikerho on hyödyllinen ja mahdollistaa lasten yksilöllisen huomioinnin päiväkodin arjessa.
Asiasanat: Theraplay, vuorovaikutus, päivähoito, itsetunto, produktio, osallistuva havainnointi