Lapsen osallisuuden tukeminen päivähoidossa : Musiikki osallisuuden mahdollistajana alle 3-vuotiaiden ryhmässä
Ahoranta, Laura (2012)
Ahoranta, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817093
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia musiikin käyttämisellä voisi olla päiväkodissa lapsen osallisuutta lisäävänä menetelmänä. Opinnäytetyön toi-minnallinen osuus toteutettiin Lempäälän kunnan Päiväkoti Pihlajamäessä pienten, alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä keväällä 2012.
Päiväkoti Pihlajamäen pienten ryhmän lapsille järjestettiin viisi musiikkikertaa, jotka pohjasivat orff-pedagogiikkaan. Orff-pedagogiikka on lapsilähtöistä musiikkikasvatusta, jonka perusajatuksena on kehittää lapsen itseilmaisua. Musiikkihetkien sisällön tavoit-teena oli lisätä lasten osallisuuden tunnetta ja antaa kokemuksia kuulluksi tulemisesta ja lapsen omista vaikuttamismahdollisuuksista. Lisäksi musiikkihetkien avulla pyrittiin vahvistamaan lapsen tunnetta omasta itsestään ja kohottamaan näin lapsen itsetuntoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja havainnointipäivä-kirjaa.
Opinnäytetyön tuloksissa korostui ohjaajan merkitys lapsen osallisuuden mahdollistaja-na. Orff-pedagogiikkaan perustuvat musiikkituokiot tuntuivat kasvattavan lapsiryhmän rohkeutta osallistua ja tuoda myös omaa ääntään kuuluville. Lasten osallisuuden kasvu näkyi parhaiten heidän tavassaan ottaa osaa toiminnan suunnitteluun sekä luottamuksena omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin vaikuttaa.
Päiväkoti Pihlajamäen pienten ryhmän lapsille järjestettiin viisi musiikkikertaa, jotka pohjasivat orff-pedagogiikkaan. Orff-pedagogiikka on lapsilähtöistä musiikkikasvatusta, jonka perusajatuksena on kehittää lapsen itseilmaisua. Musiikkihetkien sisällön tavoit-teena oli lisätä lasten osallisuuden tunnetta ja antaa kokemuksia kuulluksi tulemisesta ja lapsen omista vaikuttamismahdollisuuksista. Lisäksi musiikkihetkien avulla pyrittiin vahvistamaan lapsen tunnetta omasta itsestään ja kohottamaan näin lapsen itsetuntoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja havainnointipäivä-kirjaa.
Opinnäytetyön tuloksissa korostui ohjaajan merkitys lapsen osallisuuden mahdollistaja-na. Orff-pedagogiikkaan perustuvat musiikkituokiot tuntuivat kasvattavan lapsiryhmän rohkeutta osallistua ja tuoda myös omaa ääntään kuuluville. Lasten osallisuuden kasvu näkyi parhaiten heidän tavassaan ottaa osaa toiminnan suunnitteluun sekä luottamuksena omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin vaikuttaa.