TEHDÄÄN BIISI! : Sanoitusten kirjoittaminen nuorten kanssa
Kruus, Henri (2012)
Kruus, Henri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817121
Tiivistelmä
Toteutettiin Tehdään biisi! – niminen projekti Kuusikon perhetukikeskuksen avo-huollon palveluiden piirissä olevien nuorten parissa. Projektiin osallistuivat 16-vuotias tyttö sekä 13-vuotias poika. Molemmat nuoret olivat Kuusikon perhetukikes-kuksen intensiiviseltä osastolta, jossa myös itse työskentelin.
Projektin tavoitteena oli tutkia, osoittautuuko yhteistyössä nuorten kanssa kirjoitetta-va kappale hyväksi kanavaksi nuorille purkaa tuntojaan ja saada ääntään kuuluville? Mielenkiinnon kohteenani oli myös se, minkälaisia tuntemuksia sanoitusten kirjoit-taminen ja niiden pohtiminen nuorissa herättää? Itselleni oli myös tärkeää kerätä ko-kemusta, joka auttaa tulevaisuudessa kehittämään työmuotoa, joka voisi jatkossa muodostua merkittäväksi työvälineeksi nuorten parissa.
Projektin taustana olivat oma musiikki- ja kirjoitusharrastukseni sekä kokemukseni nuorten parissa työskentelystä. Projektin teoreettisia lähtökohtia olivat sosiokulttuu-rinen innostaminen, voimaannuttaminen sekä osallistaminen, joiden pohjalta projekti suunniteltiin ja toteutettiin.
Projektin toiminnallinen osuus toteutettiin kesällä 2012. Projekti eteni suunnitelmien mukaisesti, lukuun ottamatta pieniä muutoksia aikataulujen suhteen. Kappaleen kir-joittaminen osoittautui hyväksi työtavaksi nuorten parissa. Nuoret innostuivat tuo-maan ajatuksiaan kappaleen sanoituksiin ja saivat aikaiseksi tavoitellun lopputulok-sen, eli valmiit kappaleen sanoitukset. Sain hyvää kokemusta onnistuneesta projektis-ta sekä keskeisiä uusia ideoita.
Projektin tavoitteena oli tutkia, osoittautuuko yhteistyössä nuorten kanssa kirjoitetta-va kappale hyväksi kanavaksi nuorille purkaa tuntojaan ja saada ääntään kuuluville? Mielenkiinnon kohteenani oli myös se, minkälaisia tuntemuksia sanoitusten kirjoit-taminen ja niiden pohtiminen nuorissa herättää? Itselleni oli myös tärkeää kerätä ko-kemusta, joka auttaa tulevaisuudessa kehittämään työmuotoa, joka voisi jatkossa muodostua merkittäväksi työvälineeksi nuorten parissa.
Projektin taustana olivat oma musiikki- ja kirjoitusharrastukseni sekä kokemukseni nuorten parissa työskentelystä. Projektin teoreettisia lähtökohtia olivat sosiokulttuu-rinen innostaminen, voimaannuttaminen sekä osallistaminen, joiden pohjalta projekti suunniteltiin ja toteutettiin.
Projektin toiminnallinen osuus toteutettiin kesällä 2012. Projekti eteni suunnitelmien mukaisesti, lukuun ottamatta pieniä muutoksia aikataulujen suhteen. Kappaleen kir-joittaminen osoittautui hyväksi työtavaksi nuorten parissa. Nuoret innostuivat tuo-maan ajatuksiaan kappaleen sanoituksiin ja saivat aikaiseksi tavoitellun lopputulok-sen, eli valmiit kappaleen sanoitukset. Sain hyvää kokemusta onnistuneesta projektis-ta sekä keskeisiä uusia ideoita.