Kodály-metodin hyödyntäminen instrumenttipedagogiikassa : Musiikki kuuluu kaikille
Kallioniemi, Anni (2012)
Kallioniemi, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017576
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Kodály-metodin keinojen ja välineiden soveltamista soittotuntitilanteissa. Kokemus musiikin teoriaopintojen ja soitonopetuksen irtautumisesta toisistaan antoi intoa opinnäytetyöhön perehtymiseen. Kodály-metodi on unkarilaisen musiikinopetuksen perusta. Tämä pedagoginen suuntaus antaa opettajille hyviä välineitä korkealaatuiseen musiikinopetukseen.
Työn keskeistä aineistoa olivat Zoltán Kodályn ja muiden Kodály-pedagogien kirjoitukset sekä oppimateriaalit, Liszt Ferenc -Musiikkiakatemian Kodály-metodi -luennot sekä Kodály-instituutin julkaisema DVD, joka esittelee käytännön musiikinopiskelua Unkarissa. Lisäksi kokeilin oppilaideni kanssa Kodály-metodin keinoja ja välineitä.
Ensiksi kurkistan opinnäytetyössäni yleisellä tasolla Kodály-metodin juuriin ja sen kehitykseen aina nykypäivään asti. Perehdyn myös Colourstrings-metodiin, joka on ehkä kuuluisin Kodályn perinteitä kunnioittava opetustapa. Lopuksi tarjoan aloitteleville instrumenttipedagogeille uudenlaisia näkökulmia soittotuntien ongelmatilanteisiin ja tuon musiikin teoreettiset opinnot lähemmäs instrumenttiopintoja myös Suomessa.
Työn keskeistä aineistoa olivat Zoltán Kodályn ja muiden Kodály-pedagogien kirjoitukset sekä oppimateriaalit, Liszt Ferenc -Musiikkiakatemian Kodály-metodi -luennot sekä Kodály-instituutin julkaisema DVD, joka esittelee käytännön musiikinopiskelua Unkarissa. Lisäksi kokeilin oppilaideni kanssa Kodály-metodin keinoja ja välineitä.
Ensiksi kurkistan opinnäytetyössäni yleisellä tasolla Kodály-metodin juuriin ja sen kehitykseen aina nykypäivään asti. Perehdyn myös Colourstrings-metodiin, joka on ehkä kuuluisin Kodályn perinteitä kunnioittava opetustapa. Lopuksi tarjoan aloitteleville instrumenttipedagogeille uudenlaisia näkökulmia soittotuntien ongelmatilanteisiin ja tuon musiikin teoreettiset opinnot lähemmäs instrumenttiopintoja myös Suomessa.