Käytännön toiminnan ja vuorovaikutuksen tarkastelua tanskalaisessa selloluokassa
Tötterström, Iiris (2012)
Tötterström, Iiris
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017598
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni erään tanskalaisen yliopistotason selloluokan toimintaa ja pohdin aiheesta nousseita kysymyksiä. Tutkimuksen aiheina ovat muun muassa vuorovaikutus, lukuvuosisuunnitelma, ohjelmistovalinta sekä palautteenanto. Esittelen myös sellonsoiton opiskeluun liittyviä perusasioita, kuten soiton opiskelun aloittamista sekä soittouralla etenemistä.
Vietin itse vuoden tapausesimerkkini luokan oppilaana, joten omakohtaiset kokemukset ovat työssäni vahvasti läsnä. Lisäksi olen haastatellut sekä tämän luokan opettajaa että kolmea oppilasta ja tutkinut aineistoa aiheen ympäriltä.
Työn tuloksena sain paljon ideoita sekä omaan soitonopiskeluuni että opettamiseeni. Kokoan lopuksi listan toimivan selloluokan ominaisuuksista ja esittelen tutkimukseni perusteella ajatuksiani ideaalista opiskeluympäristöstä.
Työni avulla voi löytää keinoja rakentaa toimivaa yhteistyötä. Samalla voi joko tarkastella omaa opettajuuttaan tai oppilaana toimimista ja saada sisäpiirin tietoa siitä, mitä tutkimusesimerkkiluokan sisällä tapahtuu.
Vietin itse vuoden tapausesimerkkini luokan oppilaana, joten omakohtaiset kokemukset ovat työssäni vahvasti läsnä. Lisäksi olen haastatellut sekä tämän luokan opettajaa että kolmea oppilasta ja tutkinut aineistoa aiheen ympäriltä.
Työn tuloksena sain paljon ideoita sekä omaan soitonopiskeluuni että opettamiseeni. Kokoan lopuksi listan toimivan selloluokan ominaisuuksista ja esittelen tutkimukseni perusteella ajatuksiani ideaalista opiskeluympäristöstä.
Työni avulla voi löytää keinoja rakentaa toimivaa yhteistyötä. Samalla voi joko tarkastella omaa opettajuuttaan tai oppilaana toimimista ja saada sisäpiirin tietoa siitä, mitä tutkimusesimerkkiluokan sisällä tapahtuu.