Sosiaaliohjaus lastensuojelun sosiaalityön asiakasprosessissa : Paikallista sosiaaliohjauksen jäsentämistä Porin perusturvan lastensuojelun avohuollon muutostiimissä
Valkama, Nina (2012)
Valkama, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaaliohjauksen kehittäminen Porin lastensuojelun avohuollossa. Tavoitteena oli yhdessä työyhteisön kanssa selkiyttää sosiaaliohjaajan tehtävää, määritellä sosiaaliohjaus Porin lastensuojelun avohuollossa sekä yhtenäistää toimintakäytäntöjä.
Porin lastensuojelun avohuollon ammattirakenteen uudistaminen, lisäämällä sosiaaliohjaajia, oli aiheuttanut uudenlaisia vaatimuksia työnkuviin, sillä aikaisemmin lastensuojelun avohuolto oli ollut pääasiassa sosiaalityöntekijöiden tehtäväaluetta. Tässä vaiheessa sosiaaliohjaus sekä sosiaaliohjaajien tehtävä lastensuojelun avohuollossa oli jäänyt määrittelemättä.
Kehittämistehtävän lähestymistapana oli toimintatutkimus. Siinä sosiaaliohjausta kehitettiin yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastatteluja, avoimia haastatteluja ja yhteisiä kokoontumisia. Haastatteluilla tuotiin esiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia sosiaaliohjauksesta sekä etsittiin sen ongelma ja kehittämiskohteita. Haastatteluissa tuotettu tieto palautettiin työyhteisön käsiteltäväksi yhteisiin palavereihin.
Haastatteluissa tuli esiin sosiaaliohjaajan tehtävän selkiytymättömyys ja työyhteisön toive sosiaaliohjauksen kehittämisestä tavoitteelliseksi toiminnaksi. Vuoden 2011 loppuun sosiaaliohjaajat olivat toimineet pääasiassa sosiaalityöntekijän työparina ja hyvin vähäisessä määrin itsenäisesti toteutettavassa yksilöiden tai perheiden ohjauksessa. Sosiaaliohjauksen myöntäminen asiakkaalle oli ollut monimuotoista ja useimmiten suunnittelematonta. Sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden työnjaossa sosiaaliohjaajien osaamista ei oltu hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kehittämistyön aikana sosiaaliohjaajien työpanos kohdistettiin sosiaaliohjaukseen sosiaalityöntekijän työparina toimimisen sijasta. Kehittämistehtävällä saatiin aikaan sosiaaliohjauksen kuvaus sekä yhtenäinen sosiaaliohjauksen asiakasprosessi, joka selkiytti asiakastyön tavoitteellisuutta, arviointia sekä sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän yhteistyötä.
Porin lastensuojelun avohuollon ammattirakenteen uudistaminen, lisäämällä sosiaaliohjaajia, oli aiheuttanut uudenlaisia vaatimuksia työnkuviin, sillä aikaisemmin lastensuojelun avohuolto oli ollut pääasiassa sosiaalityöntekijöiden tehtäväaluetta. Tässä vaiheessa sosiaaliohjaus sekä sosiaaliohjaajien tehtävä lastensuojelun avohuollossa oli jäänyt määrittelemättä.
Kehittämistehtävän lähestymistapana oli toimintatutkimus. Siinä sosiaaliohjausta kehitettiin yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastatteluja, avoimia haastatteluja ja yhteisiä kokoontumisia. Haastatteluilla tuotiin esiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia sosiaaliohjauksesta sekä etsittiin sen ongelma ja kehittämiskohteita. Haastatteluissa tuotettu tieto palautettiin työyhteisön käsiteltäväksi yhteisiin palavereihin.
Haastatteluissa tuli esiin sosiaaliohjaajan tehtävän selkiytymättömyys ja työyhteisön toive sosiaaliohjauksen kehittämisestä tavoitteelliseksi toiminnaksi. Vuoden 2011 loppuun sosiaaliohjaajat olivat toimineet pääasiassa sosiaalityöntekijän työparina ja hyvin vähäisessä määrin itsenäisesti toteutettavassa yksilöiden tai perheiden ohjauksessa. Sosiaaliohjauksen myöntäminen asiakkaalle oli ollut monimuotoista ja useimmiten suunnittelematonta. Sosiaaliohjaajien ja sosiaalityöntekijöiden työnjaossa sosiaaliohjaajien osaamista ei oltu hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Kehittämistyön aikana sosiaaliohjaajien työpanos kohdistettiin sosiaaliohjaukseen sosiaalityöntekijän työparina toimimisen sijasta. Kehittämistehtävällä saatiin aikaan sosiaaliohjauksen kuvaus sekä yhtenäinen sosiaaliohjauksen asiakasprosessi, joka selkiytti asiakastyön tavoitteellisuutta, arviointia sekä sosiaaliohjaajan ja sosiaalityöntekijän yhteistyötä.