Leikki-ikäisen tonsillektomiapotilaan emotionaalinen tuki pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä
Korhonen, Anne; Straker, Mirja (2012)
Korhonen, Anne
Straker, Mirja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017604
Tiivistelmä
Hoitotyön tutkimussäätiö julkaisi 2009 suosituksen: ”Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä”. Suositusten tavoitteena oli yhtenäistää hoitokäytäntöjä siten, että terveysalan asiakkaat saivat parasta mahdollista hoitoa asuinpaikasta riippumatta. Tämän suosituksen tavoitteena oli varmistaa lapsen turvallisuuden tunteen säilyminen hoidon kaikissa vaiheissa.
Syksyllä 2011 eräässä Uusimaalaisessa sairaalassa käynnistyi projekti, jonka tavoitteena oli kuvata nielurisapotilaiden hoitoprosessi systemaattisesti ja tuoda näkyviin emotionaalisen tuen muodot käytännön läheisesti koko hoitoprosessin aikana. Lisäksi tavoitteena oli huomioida kuvauksessa nielurisapotilaiden hoitoprosessin kriittiset kohdat, joita olivat lapsen aikaisempien sairaalakokemuksien kartoittaminen, lapsen toimenpiteeseen valmistautumisen keinojen valinta yhteistyössä vanhempien kanssa ja jälkihoidon ohjaus. Projektin tuotoksena nielurisapotilaan prosessi on kuvattu menettelyohjeineen.
Teimme opinnäytetyömme osana sairaalan kehittämisprojektia. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata leikki-ikäisen lapsen emotionaalisen tuen tarvetta ja tuen muotoja pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä sekä kehittää emotionaalisen tuen toteutumista Uusimaalaisen sairaalan lastenosastolla. Opinnäytetyömme tehtävät olivat seuraavat 1) kehittää preoperatii-visen vaiheen soittolomaketta, 2) luoda postoperatiivisen vaiheen soittolomake ja 3) tuottaa preoperatiivisen vaiheen emotionaalisen tuen apuvälineeksi valokuvakirja.
Työmme lähtökohtana toimi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hoitotyön tavoite- ja toimenpideohjelma 2011–2015, jonka yhtenä tarkoituksena oli ottaa näyttöön perustuvia toimintatapoja käytännön hoitotyöhön. Tämän pohjalta sairaala laati projektisuunnitelman, jossa oli kuvattu selkeästi projektin tausta, tavoitteet ja tulos. Keskeisenä lähtökohtana ja lähteenä työssämme käytimme Hoitotyön suositusta ”Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä” ja Marja Salmelan, Eeva T. Arosen ja Sanna Salanterän 2011 valmistunutta tutkimusta ”Sairaalaan liittyvät pelot ja pelon merkitys leikki-ikäiselle lapselle”.
Preoperatiivisen soittolomakkeen kehittäminen perustui uusimpiin tutkimuksiin. Se toimi sekä työkaluna että runkona preoperatiiviselle soitolle kotiin. Sen tarkoituksena oli lisätä emotionaalista tukea, ohjata vanhempia, mahdollistaa entistäkin yksilöllisempi ohjaus sekä lisätä potilasturvallisuutta. Valokuvakirjaa lukemalla vanhemmat voivat sadun omaisesti kertoa toimenpidepäivästä ja näin lisätä lapsen turvallisuudentunnetta. Postoperatiivinen soittolomake luotiin työvälineeksi varmistamaan postoperatiivisen hoidon ohjauksen riittävyyttä ja tarvittaessa täydentämään sitä. Sen tavoitteena oli edistää vanhempien turvallisuuden ja hallinnan tunnetta sekä tyytyväisyyttä hoitoon. Lomakkeet ja kuvakirja lähetettiin arvioitavaksi kehittämistyöryhmään osallistuville sairaanhoitajille säännöllisin väliajoin. Lopullinen arviointi ja muutostarpeet ilmenevät vasta kun tuotoksiamme on käytetty riittävän monella lapsella.
Syksyllä 2011 eräässä Uusimaalaisessa sairaalassa käynnistyi projekti, jonka tavoitteena oli kuvata nielurisapotilaiden hoitoprosessi systemaattisesti ja tuoda näkyviin emotionaalisen tuen muodot käytännön läheisesti koko hoitoprosessin aikana. Lisäksi tavoitteena oli huomioida kuvauksessa nielurisapotilaiden hoitoprosessin kriittiset kohdat, joita olivat lapsen aikaisempien sairaalakokemuksien kartoittaminen, lapsen toimenpiteeseen valmistautumisen keinojen valinta yhteistyössä vanhempien kanssa ja jälkihoidon ohjaus. Projektin tuotoksena nielurisapotilaan prosessi on kuvattu menettelyohjeineen.
Teimme opinnäytetyömme osana sairaalan kehittämisprojektia. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata leikki-ikäisen lapsen emotionaalisen tuen tarvetta ja tuen muotoja pre- ja postoperatiivisessa hoitotyössä sekä kehittää emotionaalisen tuen toteutumista Uusimaalaisen sairaalan lastenosastolla. Opinnäytetyömme tehtävät olivat seuraavat 1) kehittää preoperatii-visen vaiheen soittolomaketta, 2) luoda postoperatiivisen vaiheen soittolomake ja 3) tuottaa preoperatiivisen vaiheen emotionaalisen tuen apuvälineeksi valokuvakirja.
Työmme lähtökohtana toimi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hoitotyön tavoite- ja toimenpideohjelma 2011–2015, jonka yhtenä tarkoituksena oli ottaa näyttöön perustuvia toimintatapoja käytännön hoitotyöhön. Tämän pohjalta sairaala laati projektisuunnitelman, jossa oli kuvattu selkeästi projektin tausta, tavoitteet ja tulos. Keskeisenä lähtökohtana ja lähteenä työssämme käytimme Hoitotyön suositusta ”Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä” ja Marja Salmelan, Eeva T. Arosen ja Sanna Salanterän 2011 valmistunutta tutkimusta ”Sairaalaan liittyvät pelot ja pelon merkitys leikki-ikäiselle lapselle”.
Preoperatiivisen soittolomakkeen kehittäminen perustui uusimpiin tutkimuksiin. Se toimi sekä työkaluna että runkona preoperatiiviselle soitolle kotiin. Sen tarkoituksena oli lisätä emotionaalista tukea, ohjata vanhempia, mahdollistaa entistäkin yksilöllisempi ohjaus sekä lisätä potilasturvallisuutta. Valokuvakirjaa lukemalla vanhemmat voivat sadun omaisesti kertoa toimenpidepäivästä ja näin lisätä lapsen turvallisuudentunnetta. Postoperatiivinen soittolomake luotiin työvälineeksi varmistamaan postoperatiivisen hoidon ohjauksen riittävyyttä ja tarvittaessa täydentämään sitä. Sen tavoitteena oli edistää vanhempien turvallisuuden ja hallinnan tunnetta sekä tyytyväisyyttä hoitoon. Lomakkeet ja kuvakirja lähetettiin arvioitavaksi kehittämistyöryhmään osallistuville sairaanhoitajille säännöllisin väliajoin. Lopullinen arviointi ja muutostarpeet ilmenevät vasta kun tuotoksiamme on käytetty riittävän monella lapsella.