Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämän rokotustilaisuuden asiakastyytyväisyyskysely
Sköld-Nurmi, Anu (2008)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806192762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806192762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämän rokotustilaisuuden laatuun. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka perusteella rokotustilaisuuden laatua voidaan parantaa.
Mittarin esitestaus suoritettiin 17.10.2007 ja varsinainen tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella 24.10.2007 ja 7.11.2007 Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämässä rokotustilaisuudessa. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Rokotustilaisuuksissa kävi kyselykerroilla yhteensä 88 asiakasta ja vastauksia saatiin 40, joista kolme on esitestauskerralta.
Asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämän rokotustilaisuuden laatuun. Varsinkin tekninen laatu eli rokottaminen ja aseptiikka koettiin erittäin hyväksi, sen sijaan tiedonsaantiin ei oltu yhtä tyytyväisiä, mutta sekin koettiin melko hyväksi.
Toiminnallinen laatu koettiin myös pääosin hyväksi. Hoitajien asenteeseen ja käytökseen oltiin erittäin tyytyväisiä. Odotustilaa ja vastaanottotilaa asiakkaat pitivät toimivina ja rauhallisina. Rokotustilaisuus koettiin yleisesti tarpeelliseksi palveluksi. Odotusaika, aukioloaika ja sijainti aiheuttivat eniten tyytymättömyyttä.
Asiakkaiden käsitys organisaation imagosta oli melko hyvä. Yli puolet vastaajista koki oman ikäisten huomioimisen terveyspalveluiden järjestämisessä melko hyväksi ja viidennes kohtalaiseksi. Suurin osa asiakkaista piti Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän palveluja hyvänä, vain joka kymmenes oli jokseenkin eri mieltä. Asiakkaiden Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämille palveluille antamien kouluarvosanojen keskiarvo oli 8,8.
Asiakkaiden kehitysehdotukset palvelun laadun parantamiseksi olivat tilaisuuksien määrän lisääminen ja vapaaehtoisten rokotuksien saaminen paikanpäältä sen sijaan, että ne pitää itse hakea apteekista reseptillä.
Mittarin esitestaus suoritettiin 17.10.2007 ja varsinainen tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella 24.10.2007 ja 7.11.2007 Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämässä rokotustilaisuudessa. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Rokotustilaisuuksissa kävi kyselykerroilla yhteensä 88 asiakasta ja vastauksia saatiin 40, joista kolme on esitestauskerralta.
Asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämän rokotustilaisuuden laatuun. Varsinkin tekninen laatu eli rokottaminen ja aseptiikka koettiin erittäin hyväksi, sen sijaan tiedonsaantiin ei oltu yhtä tyytyväisiä, mutta sekin koettiin melko hyväksi.
Toiminnallinen laatu koettiin myös pääosin hyväksi. Hoitajien asenteeseen ja käytökseen oltiin erittäin tyytyväisiä. Odotustilaa ja vastaanottotilaa asiakkaat pitivät toimivina ja rauhallisina. Rokotustilaisuus koettiin yleisesti tarpeelliseksi palveluksi. Odotusaika, aukioloaika ja sijainti aiheuttivat eniten tyytymättömyyttä.
Asiakkaiden käsitys organisaation imagosta oli melko hyvä. Yli puolet vastaajista koki oman ikäisten huomioimisen terveyspalveluiden järjestämisessä melko hyväksi ja viidennes kohtalaiseksi. Suurin osa asiakkaista piti Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän palveluja hyvänä, vain joka kymmenes oli jokseenkin eri mieltä. Asiakkaiden Rauman kansanterveystyön kuntayhtymän järjestämille palveluille antamien kouluarvosanojen keskiarvo oli 8,8.
Asiakkaiden kehitysehdotukset palvelun laadun parantamiseksi olivat tilaisuuksien määrän lisääminen ja vapaaehtoisten rokotuksien saaminen paikanpäältä sen sijaan, että ne pitää itse hakea apteekista reseptillä.