Monipuoliset oppimisympäristöt : Energiatoimisto osana ammattikorkeakouluopetusta
Lehtiö, Johanna (2012)
Lehtiö, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017592
Tiivistelmä
Suomessa toimii kahdeksan alueellista energiatoimistoa. Niiden tehtävänä on edistää energiatehokkuutta ja uusiutuvien energiamuotojen käyttöä. Toiminnan kohderyhminä ovat kuluttajat, kunnat ja yritykset. Ammattikorkeakoulut toteuttavat tutkimus- ja kehitystoimintaa. Toiminnalla edistetään aluekehitystä, ja yhdistettäessä toiminta opiskeluun, opiskelijat saavat kokemusta ammattialastaan. Työn päätavoitteena oli selvittää kokemuksia sekä ideoita energiatoimistotoiminnan ja opiskelun yhdistämisestä.
Työn tutkimuksellinen osuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kerättiin kokemuksia opiskelijoilta, jotka osallistuivat energiatoimiston ja opetuksen yhdistävään ensimmäiseen energiatoimistoprojektiin. Kokemukset kerättiin haastattelulomakkeella. Jälkimmäinen osio oli energiatoimiston kehittämistilaisuus, jossa käytettiin Learning Café -menetelmää.
Kyselyn keskeisimmät tulokset olivat opiskelijoiden tyytyväisyys käytännönläheiseen ja työelämälähtöiseen opiskeluun sekä energiatoimiston kanssa yhteistyössä tehty opintojaksototutus oli mielekäs osa heidän opintoja. Kehittämistilaisuuden keskeisin huomio oli, että opiskelijat toivoivat mahdollisuutta suorittaa projektimuotoisia opintoja pitkäkestoisessa sivuainekokonaisuudessa tai opintojaksoihin sisältyisi joustavasti lyhytkestoisempia projekteja.
Energiatoimiston ja opetustoiminnan synteesin onnistumiseksi vaaditaan motivoituneisuutta ja joustavuutta, sekä suunnittelua ja toiminnan koordinaatiota.
Työn tutkimuksellinen osuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa kerättiin kokemuksia opiskelijoilta, jotka osallistuivat energiatoimiston ja opetuksen yhdistävään ensimmäiseen energiatoimistoprojektiin. Kokemukset kerättiin haastattelulomakkeella. Jälkimmäinen osio oli energiatoimiston kehittämistilaisuus, jossa käytettiin Learning Café -menetelmää.
Kyselyn keskeisimmät tulokset olivat opiskelijoiden tyytyväisyys käytännönläheiseen ja työelämälähtöiseen opiskeluun sekä energiatoimiston kanssa yhteistyössä tehty opintojaksototutus oli mielekäs osa heidän opintoja. Kehittämistilaisuuden keskeisin huomio oli, että opiskelijat toivoivat mahdollisuutta suorittaa projektimuotoisia opintoja pitkäkestoisessa sivuainekokonaisuudessa tai opintojaksoihin sisältyisi joustavasti lyhytkestoisempia projekteja.
Energiatoimiston ja opetustoiminnan synteesin onnistumiseksi vaaditaan motivoituneisuutta ja joustavuutta, sekä suunnittelua ja toiminnan koordinaatiota.