Palvelun hankinta - It-toimittajan vaihdoksen onnistuminen, Case: ILP-Group Logistics Oy
Mattila, Kati (2012)
Mattila, Kati
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, kuinka ILP-Group Logistics Oy:n it-toimittajan vaihdos on onnistunut. Tutkittiin it-palvelun toimivuutta ennen ja jälkeen toimittajan vaihdoksen sekä sitä, kuinka päätös it-toimittajan vaihtamisesta tehtiin. Haluttiin tietää myös työntekijöiden mielipidettä ja näkökulmaa toimittajan vaihdokseen liittyen. Työn teoriapohjaksi päätettiin valita palveluiden hankinnan teoriaa, sillä sen perusteella voitiin tarkastella, kuinka it-palvelun hankinta oli onnistunut.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja kahdelle avainhenkilölle sekä kyselytutkimusta henkilökunnalle. Haastattelujen avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa toimittajan vaihdoksesta, kun taas kyselyllä selvitettiin suuremman joukon yleistä mielipidettä asiasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yrityksen it-toimittajan vaihdos on onnistunut. Päätös toimittajan vaihtamisesta kypsyi vähitellen ja sitä mietittiin tarkkaan. Uudeksi it-toimittajaksi valittiin yritys, jossa työskenteli alansa ammattilaiseksi tiedetty henkilö. Toimittajaa vaihtaessa kriteereinä olivat muun muassa ammattitaito ja henkilökemioiden kohtaaminen. Kun henkilökemiat toimittajan kanssa toimivat, on helpompi ottaa yhteyttä kaikenlaisissa tilanteissa. Uutta toimittajaa valitessa kustannuksia ei niinkään ajateltu, sillä päätavoitteena oli saada hyvin toimiva palvelu. Haastatellut avainhenkilöt sekä toimeksiantajayrityksen henkilökunta ovat olleet mielissään uudesta it-toimittajasta. It-toimittajan tavoitettavuus on parantunut ja ongelmat ratkaistaan. Vanhan it-toimittajan aikana ongelmien ratkaisuun saatettiin käyttää jopa täysin ulkopuolista apua, sillä omalta toimittajalta ei aina saatu apua.
Työn luotettavuus on hyvä, sillä haastatteluilla saatiin selville kaikki tarpeellinen tieto ja työntekijöille suoritettuun kyselyyn vastasi noin 83 prosenttia odotetuista vastaajista. Opinnäytetyön tavoitteen katsotaan toteutuneen, sillä tutkimuksen avulla saatiin luotettavaa tietoa it-toimittajan vaihdoksen onnistumisesta. It-toimittajan vaihdos onnistui hyvin ja yrityksen työntekijät ovat tyytyväisiä nykyisen it-toimittajan palveluihin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja kahdelle avainhenkilölle sekä kyselytutkimusta henkilökunnalle. Haastattelujen avulla saatiin yksityiskohtaista tietoa toimittajan vaihdoksesta, kun taas kyselyllä selvitettiin suuremman joukon yleistä mielipidettä asiasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että yrityksen it-toimittajan vaihdos on onnistunut. Päätös toimittajan vaihtamisesta kypsyi vähitellen ja sitä mietittiin tarkkaan. Uudeksi it-toimittajaksi valittiin yritys, jossa työskenteli alansa ammattilaiseksi tiedetty henkilö. Toimittajaa vaihtaessa kriteereinä olivat muun muassa ammattitaito ja henkilökemioiden kohtaaminen. Kun henkilökemiat toimittajan kanssa toimivat, on helpompi ottaa yhteyttä kaikenlaisissa tilanteissa. Uutta toimittajaa valitessa kustannuksia ei niinkään ajateltu, sillä päätavoitteena oli saada hyvin toimiva palvelu. Haastatellut avainhenkilöt sekä toimeksiantajayrityksen henkilökunta ovat olleet mielissään uudesta it-toimittajasta. It-toimittajan tavoitettavuus on parantunut ja ongelmat ratkaistaan. Vanhan it-toimittajan aikana ongelmien ratkaisuun saatettiin käyttää jopa täysin ulkopuolista apua, sillä omalta toimittajalta ei aina saatu apua.
Työn luotettavuus on hyvä, sillä haastatteluilla saatiin selville kaikki tarpeellinen tieto ja työntekijöille suoritettuun kyselyyn vastasi noin 83 prosenttia odotetuista vastaajista. Opinnäytetyön tavoitteen katsotaan toteutuneen, sillä tutkimuksen avulla saatiin luotettavaa tietoa it-toimittajan vaihdoksen onnistumisesta. It-toimittajan vaihdos onnistui hyvin ja yrityksen työntekijät ovat tyytyväisiä nykyisen it-toimittajan palveluihin.