Tyytyväisyys tukitoimintoihin SAK ry:ssä
Hakanen, Emmi (2012)
Hakanen, Emmi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millainen oli henkilöstön tyytyväisyys SAK ry:n tukitoimintoihin kyselyn toteuttamishetkellä. Tietoa haluttiin saada niin tukitoimintojen palvelevuudesta ja käytettävyydestä kuin henkilökunnan osaamisedellytyksistä tukitoimintojen käyttäjinä etenkin toimisto-ohjelmistoihin liittyen. Lisäksi haluttiin herättää henkilökunta miettimään oman panoksensa merkitystä organisaation sisäisten palveluiden toimivuuteen.
Organisaation tukitoiminnot ovat organisaatiossa sisäisesti tapahtuvia toimintoja tai prosesseja, jotka eivät sellaisenaan näy organisaation ulkopuolelle, mutta tuottavat organisaatiolle lisäarvoa, kuten kirjanpito, rahoitus, markkinointi, henkilöstöhallinto tai kehitys- ja tutkimustoiminta. Jotta organisaatio voisi toimia mahdollisimman tehokkaasti, luotettavasti ja ammattitaitoisesti, tulee sen tukitoimintojen olla ajantasaiset ja vastata käyttäjiensä tarpeisiin. Tässä opinnäytetyössä käsiteltävät tukitoiminnot liittyivät taloushallintoon, toimistopalveluihin ja tietohallintoon.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin koko SAK ry:n henkilöstölle kesäkuun alussa vuonna 2012. Kyselyyn saatiin 59 vastausta, joissa koko organisaatio oli edustettuna.
Kyselyllä saatiin hyvä yleiskuva henkilökunnan tyytyväisyydestä organisaation tukitoimintoihin. Henkilökunnan tyytyväisyys kyselyn kohteena olleisiin tukitoimintoihin oli kokonaisuudessaan hyvällä tasolla ja tarpeet ja tarjottavat palvelut kohtasivat. Myös atk-osaaminen oli hyvää ja työkaluihin oltiin tyytyväisiä. Vastausten joukosta nousi kuitenkin myös useita kehittämiskohteita ja konkreettisia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.
Organisaation tukitoiminnot ovat organisaatiossa sisäisesti tapahtuvia toimintoja tai prosesseja, jotka eivät sellaisenaan näy organisaation ulkopuolelle, mutta tuottavat organisaatiolle lisäarvoa, kuten kirjanpito, rahoitus, markkinointi, henkilöstöhallinto tai kehitys- ja tutkimustoiminta. Jotta organisaatio voisi toimia mahdollisimman tehokkaasti, luotettavasti ja ammattitaitoisesti, tulee sen tukitoimintojen olla ajantasaiset ja vastata käyttäjiensä tarpeisiin. Tässä opinnäytetyössä käsiteltävät tukitoiminnot liittyivät taloushallintoon, toimistopalveluihin ja tietohallintoon.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin koko SAK ry:n henkilöstölle kesäkuun alussa vuonna 2012. Kyselyyn saatiin 59 vastausta, joissa koko organisaatio oli edustettuna.
Kyselyllä saatiin hyvä yleiskuva henkilökunnan tyytyväisyydestä organisaation tukitoimintoihin. Henkilökunnan tyytyväisyys kyselyn kohteena olleisiin tukitoimintoihin oli kokonaisuudessaan hyvällä tasolla ja tarpeet ja tarjottavat palvelut kohtasivat. Myös atk-osaaminen oli hyvää ja työkaluihin oltiin tyytyväisiä. Vastausten joukosta nousi kuitenkin myös useita kehittämiskohteita ja konkreettisia ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.