Digital decisions : how digital signage networks generate profit
Mattila, Päivi (2012)
Mattila, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017537
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena on muodostaa käsitys siitä mitä hyötyä digital signage-ratkaisuista on ja miten tehokkuus voidaan varmistaa sisällöntuotannon avulla. Digital signage on suhteellisen uusi digitaalisen viestinnän muoto. Digital signage-verkostot muodostuvat näyttölaitteista, sisällöntallennusvälineistä (mediatoistimet), sekä jostakin tavasta hallita ja päivittää sisältöä näytöille.
Tutkimus on toimeksianto suomalaiselta digital signage-ratkaisujen kehittäjältä ja toimittajalta, First Technology Oy:lta. Yritys pyrkii lievittämään potentiaalisten asiakkaiden epävarmuutta heidän pohtiessaan digital signage-ratkaisun käyttöönottoa tarjoamalla yhtenäisiä, faktaan perustuvia vastauksia ja luomalla ohjeistuksia verkoston tehokkaalle käyttämiselle.
Digital signagen takaisinmaksuaikaa tutkitaan ja mitataan määrittämällä mainosajan myynnistä saatavia voittoja. Sisällön tehokkuutta ja vaikutusta ostokäyttäytymiseen mitataan promootiotutkimuksella, joka toteutettiin Turun Osuuskaupan W wine & delin ja Sokos Wiklundin näytöillä huhtikuussa 2012. Joitakin kansainvälisiä tutkimuksia digital signagen vaikutuksesta myyntiin, kuten Walmartin SMART- tai Neo Coop Pronto TV-ratkaisujen tulokset, otetaan huomioon paremman takaisinmaksuajan määrittämisessä. Kriteereitä tehokkaan sisällön tuottamiseksi tutkitaan selainpohjaisella 3M VAS-työkalulla, joka analysoi FirstView-asiakkaiden käyttämien esimerkkikuvien tehokkuutta.
Samankaltaisia digital signagen käyttöön ja hyötyyn keskittyviä tutkimuksia Suomen markkinoihin ja yrityksiin keskittyen ei ole tehty. Tutkimusten puute on haitta jo itsessään, mutta myös vaikuttaa yritysten halukkuuteen ottaa käyttöön digital signage-ratkaisut osana markkinointiviestinnän strategiaa.
Tutkimus on rajattu käsittämään vain sisällöntuotantoon, takaisinmaksuaikaan, ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus ei ota kantaa siihen, mitä laitteistoa yrityksen käyttävät, miten paljon, minkälaisia tai minkä kokoisia näyttöjä käytetään, tai mihin ja miten järjestelmä on fyysisesti asennettu, kuka niitä käyttää ja mitä materiaalia esitetään.
Yhä useammat instituutiot ja yrityksen ovat huomanneet digital signage-verkostojen potentiaalin. Niiden käyttö lisääntyy nopeasti synnyttäen yhä parempaa ja laadukkaampaa sisältöä. Tämä tutkimus muiden alalla ja aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, jotka käsittelevät digital signagen tuottoisuutta ja sisällön tehokkuutta varmistavat digital signage-verkostoon investoimisen aikaansaamia hyötyjä ja kokonaisvaltaista käyttöä vielä suurempien voittojen saavuttamiseksi.
Tutkimus on toimeksianto suomalaiselta digital signage-ratkaisujen kehittäjältä ja toimittajalta, First Technology Oy:lta. Yritys pyrkii lievittämään potentiaalisten asiakkaiden epävarmuutta heidän pohtiessaan digital signage-ratkaisun käyttöönottoa tarjoamalla yhtenäisiä, faktaan perustuvia vastauksia ja luomalla ohjeistuksia verkoston tehokkaalle käyttämiselle.
Digital signagen takaisinmaksuaikaa tutkitaan ja mitataan määrittämällä mainosajan myynnistä saatavia voittoja. Sisällön tehokkuutta ja vaikutusta ostokäyttäytymiseen mitataan promootiotutkimuksella, joka toteutettiin Turun Osuuskaupan W wine & delin ja Sokos Wiklundin näytöillä huhtikuussa 2012. Joitakin kansainvälisiä tutkimuksia digital signagen vaikutuksesta myyntiin, kuten Walmartin SMART- tai Neo Coop Pronto TV-ratkaisujen tulokset, otetaan huomioon paremman takaisinmaksuajan määrittämisessä. Kriteereitä tehokkaan sisällön tuottamiseksi tutkitaan selainpohjaisella 3M VAS-työkalulla, joka analysoi FirstView-asiakkaiden käyttämien esimerkkikuvien tehokkuutta.
Samankaltaisia digital signagen käyttöön ja hyötyyn keskittyviä tutkimuksia Suomen markkinoihin ja yrityksiin keskittyen ei ole tehty. Tutkimusten puute on haitta jo itsessään, mutta myös vaikuttaa yritysten halukkuuteen ottaa käyttöön digital signage-ratkaisut osana markkinointiviestinnän strategiaa.
Tutkimus on rajattu käsittämään vain sisällöntuotantoon, takaisinmaksuaikaan, ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus ei ota kantaa siihen, mitä laitteistoa yrityksen käyttävät, miten paljon, minkälaisia tai minkä kokoisia näyttöjä käytetään, tai mihin ja miten järjestelmä on fyysisesti asennettu, kuka niitä käyttää ja mitä materiaalia esitetään.
Yhä useammat instituutiot ja yrityksen ovat huomanneet digital signage-verkostojen potentiaalin. Niiden käyttö lisääntyy nopeasti synnyttäen yhä parempaa ja laadukkaampaa sisältöä. Tämä tutkimus muiden alalla ja aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, jotka käsittelevät digital signagen tuottoisuutta ja sisällön tehokkuutta varmistavat digital signage-verkostoon investoimisen aikaansaamia hyötyjä ja kokonaisvaltaista käyttöä vielä suurempien voittojen saavuttamiseksi.