"Kiva säpinä, elämänmakuinen tunnelma" : Sukupolvet Yhdessä palvelukeskus Akuliinassa
Hirvikallio, Jutta; Hyvönen, Jonna (2012)
Hirvikallio, Jutta
Hyvönen, Jonna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317923
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa nuorilla ja ikäihmisillä ei ole riittävästi mahdollisuuksia luonnollisiin kohtaamisiin.
Nuorten tapaamiset isovanhempien kanssa saattavat rajoittua vain juhlapyhiin. Välimatkat sukulaisiin
ovat pidentyneet ja kuntien tuottamat palvelut sekä toiminnat erottelevat yleensä sukupolvet toisistaan.
Näin tärkeät kansanperinteet ja kansalaistaidot ovat vaarassa jäädä unohduksiin, sillä kokemustiedon
siirtymistä nuorten ja ikäihmisten välillä ei enää tapahdu.
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutimme Sukupolvet Yhdessä -päivän Palvelukeskus Akuliinassa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää sukupolvityön tarvetta siilinjärveläisten nuorten ja
ikäihmisten välillä. Päivän teemana oli ikäihminen kansalaiskasvattajana nuorelle. Toiminnallisella
opinnäytetyöllä tutkimme, miten tarpeelliseksi nämä kaksi ikäryhmää kokevat sukupolvia yhdistävän
toiminnan. Loimme yhden esimerkkimallin sille, miten sukupolvityötä voisi yhteiskunnassa toteuttaa.
Työn toiminnallinen osuus oli rakennettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta, mikä koostui kansalaiskasvatuksen
ja sukupolvityön teorioista. Näkökulmana oli, miten ikäihmiset voivat toimia kansalaiskasvattajina
nuorille ja miten arvokkaat kansan perinteemme saadaan säilymään tulevaisuudessa.
Palautteet analysoimme SWOT -analyysillä. Palautelomakkeiden kysymykset olivat rakennettu pohjautumaan
SWOT -analyysin osa-alueisiin; vahvuudet, mahdollisuudet, heikkoudet ja uhat. Näin
saimme selville, mitkä asiat nuoret ja ikäihmiset kokivat tärkeänä sukupolvia yhdistävässä toiminnassa.
Tutkimuksessa selvisi, että siilinjärveläiset nuoret ja ikäihmiset kokivat sukupolvityön tärkeänä
ja tarpeellisena toteuttaa. Toiveena nousi esille päivän järjestäminen siten, että ikäihmiset vierailisivat
nuorten luona kouluissa. Vastaavanlaista toimintaa haluttiin järjestettävän enemmän ja Sukupolvet
Yhdessä -päivästä toivottiin jokavuotista tapahtumaa. Nuoret kokivat tärkeänä oppia ikäihmisiltä
perinnetaitoja ja -tietoa. Ikäihmiset taas toivoivat lisää tutustumista nuorten harrastuksiin ja elämään.
Molemmat sukupolvet sanoivat päivän vähentäneen ennakkoluuloja ja negatiivisia asenteita
toisiaan kohtaan.
Opinnäytetyön tulokset pohjautuvat siilinjärveläisten nuorten ja ikäihmisten kokemuksiin, mutta ovat
yleistettävissä. Prosessityökirja on käytettävissä jatkossa sellaisenaan tai muokattuna vastaavanlaisen
Sukupolvet Yhdessä –päivän järjestämiseen. Opinnäytetyö koostui useasta eri osasta, joita olivat
tutkimus, Sukupolvet Yhdessä –päivä, prosessityökirja, valokuvakirjat sekä muistelutilaisuus,
joka pidettiin Palvelukeskus Akuliinassa syksyllä 2012.
Yhteiskunnassa nuorilla ja ikäihmisillä ei ole riittävästi mahdollisuuksia luonnollisiin kohtaamisiin.
Nuorten tapaamiset isovanhempien kanssa saattavat rajoittua vain juhlapyhiin. Välimatkat sukulaisiin
ovat pidentyneet ja kuntien tuottamat palvelut sekä toiminnat erottelevat yleensä sukupolvet toisistaan.
Näin tärkeät kansanperinteet ja kansalaistaidot ovat vaarassa jäädä unohduksiin, sillä kokemustiedon
siirtymistä nuorten ja ikäihmisten välillä ei enää tapahdu.
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutimme Sukupolvet Yhdessä -päivän Palvelukeskus Akuliinassa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää sukupolvityön tarvetta siilinjärveläisten nuorten ja
ikäihmisten välillä. Päivän teemana oli ikäihminen kansalaiskasvattajana nuorelle. Toiminnallisella
opinnäytetyöllä tutkimme, miten tarpeelliseksi nämä kaksi ikäryhmää kokevat sukupolvia yhdistävän
toiminnan. Loimme yhden esimerkkimallin sille, miten sukupolvityötä voisi yhteiskunnassa toteuttaa.
Työn toiminnallinen osuus oli rakennettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta, mikä koostui kansalaiskasvatuksen
ja sukupolvityön teorioista. Näkökulmana oli, miten ikäihmiset voivat toimia kansalaiskasvattajina
nuorille ja miten arvokkaat kansan perinteemme saadaan säilymään tulevaisuudessa.
Palautteet analysoimme SWOT -analyysillä. Palautelomakkeiden kysymykset olivat rakennettu pohjautumaan
SWOT -analyysin osa-alueisiin; vahvuudet, mahdollisuudet, heikkoudet ja uhat. Näin
saimme selville, mitkä asiat nuoret ja ikäihmiset kokivat tärkeänä sukupolvia yhdistävässä toiminnassa.
Tutkimuksessa selvisi, että siilinjärveläiset nuoret ja ikäihmiset kokivat sukupolvityön tärkeänä
ja tarpeellisena toteuttaa. Toiveena nousi esille päivän järjestäminen siten, että ikäihmiset vierailisivat
nuorten luona kouluissa. Vastaavanlaista toimintaa haluttiin järjestettävän enemmän ja Sukupolvet
Yhdessä -päivästä toivottiin jokavuotista tapahtumaa. Nuoret kokivat tärkeänä oppia ikäihmisiltä
perinnetaitoja ja -tietoa. Ikäihmiset taas toivoivat lisää tutustumista nuorten harrastuksiin ja elämään.
Molemmat sukupolvet sanoivat päivän vähentäneen ennakkoluuloja ja negatiivisia asenteita
toisiaan kohtaan.
Opinnäytetyön tulokset pohjautuvat siilinjärveläisten nuorten ja ikäihmisten kokemuksiin, mutta ovat
yleistettävissä. Prosessityökirja on käytettävissä jatkossa sellaisenaan tai muokattuna vastaavanlaisen
Sukupolvet Yhdessä –päivän järjestämiseen. Opinnäytetyö koostui useasta eri osasta, joita olivat
tutkimus, Sukupolvet Yhdessä –päivä, prosessityökirja, valokuvakirjat sekä muistelutilaisuus,
joka pidettiin Palvelukeskus Akuliinassa syksyllä 2012.