Cuatro Estaciones Porteñas : Musiikkia ja kirjallisuutta yhdistävän konsertin suunnittelu ja toteutus
Rosenlund, Ella; Repo, Anna (2012)
Rosenlund, Ella
Repo, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317960
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on monimuototyö, joka koostuu eri taiteenaloja yhdistävästä
konsertista ja kirjallisesta osiosta. Konserttimme pidettiin Metropolia
Ammattikorkeakoulun kamarimusiikkisalissa 6.10.2012. Yhdistimme siinä Mika
Waltarin runoja ja romaanien katkelmia Astor Piazzollan teokseen Cuatro Estaciones
Porteñas. Esityskokoonpanomme muodostui viidestä muusikosta, näyttelijästä, sekä
valosuunnittelijasta.
Kirjallisessa osiossa keskitymme Piazzollaan ja hänen musiikkiinsa, Waltariin ja
valitsemiimme teksteihin, raportoimme harjoitteluprosessiamme ja kirjoitamme
monitaiteellisen konsertin toteutuksesta. Lisäksi tutkimme opettajuuden ja
muusikkouden vuorovaikutusta ja pohdimme miten omaa muusikkouttaan
hyödyntämällä voi tulevaisuudessa laajentaa omaa työnkuvaansa.
Oman muusikkouden harjoittaminen ja ylläpitäminen on tärkeää myös
musiikkipedagogeille. Tämä opinnäytetyö on antanut rohkeutta tarttua haasteisiin ja
käyttää omaa ammatti-osaamistaan erilaisissa konteksteissa. Se on myös antanut
realistisen käsityksen siitä, mihin resurssit riittävät. Toivomme, että
opinnäytetyöstämme voisi saada apua ja ideoita muiden samankaltaisten projektien
toteuttamiseen.
konsertista ja kirjallisesta osiosta. Konserttimme pidettiin Metropolia
Ammattikorkeakoulun kamarimusiikkisalissa 6.10.2012. Yhdistimme siinä Mika
Waltarin runoja ja romaanien katkelmia Astor Piazzollan teokseen Cuatro Estaciones
Porteñas. Esityskokoonpanomme muodostui viidestä muusikosta, näyttelijästä, sekä
valosuunnittelijasta.
Kirjallisessa osiossa keskitymme Piazzollaan ja hänen musiikkiinsa, Waltariin ja
valitsemiimme teksteihin, raportoimme harjoitteluprosessiamme ja kirjoitamme
monitaiteellisen konsertin toteutuksesta. Lisäksi tutkimme opettajuuden ja
muusikkouden vuorovaikutusta ja pohdimme miten omaa muusikkouttaan
hyödyntämällä voi tulevaisuudessa laajentaa omaa työnkuvaansa.
Oman muusikkouden harjoittaminen ja ylläpitäminen on tärkeää myös
musiikkipedagogeille. Tämä opinnäytetyö on antanut rohkeutta tarttua haasteisiin ja
käyttää omaa ammatti-osaamistaan erilaisissa konteksteissa. Se on myös antanut
realistisen käsityksen siitä, mihin resurssit riittävät. Toivomme, että
opinnäytetyöstämme voisi saada apua ja ideoita muiden samankaltaisten projektien
toteuttamiseen.