SOK Palveluässän perehdytyskansio
Kananen, Heidi; Partanen, Susanna (2012)
Kananen, Heidi
Partanen, Susanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä perehdytyskansio SOK Palveluässään. Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantona. Tavoitteena oli tutkia työsuhdetta, perehdyttämistä kokonaisuutena sekä perehdyttämisen vaikutusta työhyvinvointiin. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä perehdytyskansio.
Materiaalia perehdytyskansioon kerättiin SOK Palveluässän sisäisistä tiedostoista ja henkilöstöasioista vastaavilta henkilöiltä. Lisäksi esitettiin tarkentavia kysymyksiä SOK Palveluässän henkilökunnalle. Opinnäytetyön teoriaosaa varten haettiin hyvän perehdyttämisen ja hyvän oppaan teoriaa kirjallisuudesta sekä Internet-julkaisuista. Teoriataustan pohjalta laadittiin sisältö ja ulkoasu perehdytyskansioon.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena SOK Palveluässään tehtiin laajahko perehdytysmateriaali tukemaan uuden henkilön perehdyttämisprosessia. Uuden työntekijän tutustuminen yrityksen henkilökuntaan sekä perehtyminen yleisiin asioihin ja toimintatapoihin helpottuu, kun hän voi tutustua materiaaliin jo ennen varsinaisen työn aloittamista ja palata asioihin aina tarvittaessa myöhemminkin.
Toimeksiantaja ei katsonut tarpeelliseksi liittää perehdytyskansioon työohjeita, koska jos jokaisen prosessin omat työohjeet olisi liitetty perehdytyskansioon, kansiosta olisi tullut liian laaja. Tärkeämpää oli saada yhtenäinen ja ajantasainen yleisistä asioista kertova perehdytyskansio, jota kaikissa prosesseissa voitaisiin käyttää perehdyttämisen apuna. Materiaalin päivittäminen vastuutettiin vastuuhenkilölle.
Materiaalia perehdytyskansioon kerättiin SOK Palveluässän sisäisistä tiedostoista ja henkilöstöasioista vastaavilta henkilöiltä. Lisäksi esitettiin tarkentavia kysymyksiä SOK Palveluässän henkilökunnalle. Opinnäytetyön teoriaosaa varten haettiin hyvän perehdyttämisen ja hyvän oppaan teoriaa kirjallisuudesta sekä Internet-julkaisuista. Teoriataustan pohjalta laadittiin sisältö ja ulkoasu perehdytyskansioon.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena SOK Palveluässään tehtiin laajahko perehdytysmateriaali tukemaan uuden henkilön perehdyttämisprosessia. Uuden työntekijän tutustuminen yrityksen henkilökuntaan sekä perehtyminen yleisiin asioihin ja toimintatapoihin helpottuu, kun hän voi tutustua materiaaliin jo ennen varsinaisen työn aloittamista ja palata asioihin aina tarvittaessa myöhemminkin.
Toimeksiantaja ei katsonut tarpeelliseksi liittää perehdytyskansioon työohjeita, koska jos jokaisen prosessin omat työohjeet olisi liitetty perehdytyskansioon, kansiosta olisi tullut liian laaja. Tärkeämpää oli saada yhtenäinen ja ajantasainen yleisistä asioista kertova perehdytyskansio, jota kaikissa prosesseissa voitaisiin käyttää perehdyttämisen apuna. Materiaalin päivittäminen vastuutettiin vastuuhenkilölle.