Alustava viestintästrategia : Case: Laurea Lohja
Majuri, Jyri; Majuri, Risto (2012)
Majuri, Jyri
Majuri, Risto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Laurea Lohjan viestintäkenttää kartoittamalla ja kirjallisuutta hyödyntäen kerätä tarvittavat pohjatiedot Laurea Lohjan viestintästrategian laatimiseksi. Työn kannalta keskeistä oli selvittää viestinnän nykytila ja haasteet. Yksikön oman viestintästrategian puute loi tarpeen tälle työlle.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui viestintästrategian, viestintäkanavien ja sidosryhmien ympärille. Toiminnallinen viitekehys rakentui Laurea-ammattikorkeakoulun, Lohjan yksikön sekä sen viestintäkanavien ja viestintätiimin ympärille. Työn pääasiallinen toteutustapa oli kerätä teoriakirjallisuudesta aiheeseen liittyvää tietoa. Lisäksi tiedon keräämistä varten opiskelijoille järjestettiin Learning Cafe –haastattelutilaisuus ja yksikön viestintätiimin kahdelle jäsenelle teemahaastattelu.
Työn varsinaiseksi tuotokseksi muodostui viestintästrategian alustava rakennemalli Laurea Lohjan viestintästrategian laatimista varten. Alustavassa viestintästrategiassa esiteltiin Laurea Lohjan viestinnän tarpeet, nykytila, periaatteet ja arvot, sidosryhmät, tahtotila, kanavat, mittarit ja vastuut. Viestintää käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän näkökulmasta. Lisäksi työssä otettiin huomioon Laurean viestinnän kaksitasoinen organisoituminen.
Lopullinen tuotos ei varsinaisesti tuonut uutta tietoa Laurea Lohjan viestinnästä, mutta keräsi olemassa olevan tiedon ja viestinnän teorian avulla olennaisimmat Laurea Lohjan viestintään liittyvät asiat yhdeksi jäsennellyksi kokonaisuudeksi. Learning Cafe –tilaisuus ei vähäisen osal-listujamääränsä vuoksi toiminut varsinaisena tutkimusmenetelmänä, vaan sillä haettiin kontaktipintaa opiskelijoiden käsityksiin viestinnän nykytilasta.
Jatkotutkimuksena voitaisiin järjestää kunnollinen opiskelijahaastattelu, jossa mahdollisesti tuotaisiin esille tämän työn tuloksia ja ehdotuksia. Työn päätarkoitus oli luoda pohja varsinaiselle Laurea Lohjan viestintästrategialle, joten tärkeimpänä toimenpide-ehdotuksena voidaan pitää tämän työn käyttämistä apuna viestintästrategian tekemisessä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui viestintästrategian, viestintäkanavien ja sidosryhmien ympärille. Toiminnallinen viitekehys rakentui Laurea-ammattikorkeakoulun, Lohjan yksikön sekä sen viestintäkanavien ja viestintätiimin ympärille. Työn pääasiallinen toteutustapa oli kerätä teoriakirjallisuudesta aiheeseen liittyvää tietoa. Lisäksi tiedon keräämistä varten opiskelijoille järjestettiin Learning Cafe –haastattelutilaisuus ja yksikön viestintätiimin kahdelle jäsenelle teemahaastattelu.
Työn varsinaiseksi tuotokseksi muodostui viestintästrategian alustava rakennemalli Laurea Lohjan viestintästrategian laatimista varten. Alustavassa viestintästrategiassa esiteltiin Laurea Lohjan viestinnän tarpeet, nykytila, periaatteet ja arvot, sidosryhmät, tahtotila, kanavat, mittarit ja vastuut. Viestintää käsiteltiin sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän näkökulmasta. Lisäksi työssä otettiin huomioon Laurean viestinnän kaksitasoinen organisoituminen.
Lopullinen tuotos ei varsinaisesti tuonut uutta tietoa Laurea Lohjan viestinnästä, mutta keräsi olemassa olevan tiedon ja viestinnän teorian avulla olennaisimmat Laurea Lohjan viestintään liittyvät asiat yhdeksi jäsennellyksi kokonaisuudeksi. Learning Cafe –tilaisuus ei vähäisen osal-listujamääränsä vuoksi toiminut varsinaisena tutkimusmenetelmänä, vaan sillä haettiin kontaktipintaa opiskelijoiden käsityksiin viestinnän nykytilasta.
Jatkotutkimuksena voitaisiin järjestää kunnollinen opiskelijahaastattelu, jossa mahdollisesti tuotaisiin esille tämän työn tuloksia ja ehdotuksia. Työn päätarkoitus oli luoda pohja varsinaiselle Laurea Lohjan viestintästrategialle, joten tärkeimpänä toimenpide-ehdotuksena voidaan pitää tämän työn käyttämistä apuna viestintästrategian tekemisessä.