Developing a functional online marketing strategy. Case: Ebsolut
Heikkinen, Laura (2012)
Heikkinen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017641
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda ja kehittää jo olemassa olevaa sähköistä markkinointistrategiaa osana Ebsolutin yleistä markkinointistrategiaa. Siitä johtuen kyselytutkimuksen tarkoituksena oli paljastaa viitteitä ja tietoa markkinointikeinojen käytöstä ja erityisesti sähköisten markkinointikeinojen painotusasteesta. Jo opinnäytetyön alkuvaiheessa oli selvää että tapausyritys Ebsolutilla oli tarvetta tämän tyyppiselle kehittämiselle sähköisen markkinoinnin osalta markkinointistrategiassaan.
Opinnäytetyön alussa esiteltiin muutamia sähköisen markkinoinnin keinoja ja niiden käytön järkevyyttä ja hyötyjä. Näitä sähköisen markkinoinnin keinoja Ebsolutin johtoporras harkitsee ja tutkii ja päättää varsinaisen kyselytutkimusten tulosten saamisen jälkeen erilaisiin markkinointikeinoihin panostuksen määrän.
Tutkimus suoritettiin kyselykaavakkeen avulla ja vastaajaryhmä koottiin Ebsolutin yhteistyökumppaneista, asiakkaista ja julkisista yhteystiedoista Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnista. Kysymykset koostuivat useampien markkinointikeinojen panostuksen asteesta ja niiden vaikutuksesta myyntiin ja yrityskuvaan. Sähköisten markkinointinkeinojen panostuksen määrästä saatiin merkittäviä tuloksia. Yleisellä tasolla sähköisten markkinointikeinojen käyttö näytti jääneen suhteellisen vähäiseksi yritykseltä yritykseltä kohdistuvassa toimimisessa Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. Kuitenkin tulokset osoittivat hieman tavallisempien sähköisten markkinointikeinojen kuten sähköpostimarkkinoinnin ja kotisivujen käytön panostuksen olevan suhteellisen suurta. Nämä tulokset toivottavasti antavat Ebsolutille ohjeita ja viitteitä sähköisten markkinointikeinojen käytön laajuudesta.
Opinnäytetyön alussa esiteltiin muutamia sähköisen markkinoinnin keinoja ja niiden käytön järkevyyttä ja hyötyjä. Näitä sähköisen markkinoinnin keinoja Ebsolutin johtoporras harkitsee ja tutkii ja päättää varsinaisen kyselytutkimusten tulosten saamisen jälkeen erilaisiin markkinointikeinoihin panostuksen määrän.
Tutkimus suoritettiin kyselykaavakkeen avulla ja vastaajaryhmä koottiin Ebsolutin yhteistyökumppaneista, asiakkaista ja julkisista yhteystiedoista Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnista. Kysymykset koostuivat useampien markkinointikeinojen panostuksen asteesta ja niiden vaikutuksesta myyntiin ja yrityskuvaan. Sähköisten markkinointinkeinojen panostuksen määrästä saatiin merkittäviä tuloksia. Yleisellä tasolla sähköisten markkinointikeinojen käyttö näytti jääneen suhteellisen vähäiseksi yritykseltä yritykseltä kohdistuvassa toimimisessa Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. Kuitenkin tulokset osoittivat hieman tavallisempien sähköisten markkinointikeinojen kuten sähköpostimarkkinoinnin ja kotisivujen käytön panostuksen olevan suhteellisen suurta. Nämä tulokset toivottavasti antavat Ebsolutille ohjeita ja viitteitä sähköisten markkinointikeinojen käytön laajuudesta.