ThinkTankin soveltuvuus Wise Guys -paneeliin
Tomperi, Marko (2012)
Tomperi, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ThinkTank-ryhmätyösovelluksen soveltuvuutta Wise Guys –paneeleihin. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten sovellusta hyödynnettiin ensimmäisessä paneelissa. Lisäksi työssä käsiteltiin ThinkTankin vahvuuksia ja heikkouksia sekä sen tuottamaa lisäarvoa käyttäjille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselyllä, teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Kysely tehtiin kutsuvieraille Wise Guys –paneelin päätteeksi ThinkTankia hyödyntäen ja teemahaastattelut syksyn 2012 aikana. Teemahaastatteluissa haastateltiin kolmea Wise Guys -paneeliin eri rooleissa osallistunutta henkilöä. Osallistuva havainnointi suoritettiin tarkkailemalla, kuinka aktiivisesti kutsuvieraat käyttivät ThinkTankia ja puhuivat. Lisäksi havainnoitiin avuntarpeen määrää ThinkTankin käytön suhteen.
Wise Guys –paneelin kutsuvieraat kokivat, että ThinkTank oli helppo oppia ja käyttää. Negatiivista palautetta ei juurikaan tullut. Käyttäjät kokivat ThinkTankin parhaimmiksi ominaisuuksiksi interaktiivisen kommunikoinnin, reaaliaikaisuuden ja anonymiteetin. Paneelissa noudatettiin Chatham House –sääntöä ja valtaosa osallistujista kokivat, että se oli hyödyllinen, mutta myös päinvastaista mielipidettä esiintyi. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikki kokivat ThinkTankin olevan sovelias työkalu Wise Guys –paneeliin. Kahdessa kutsuvieraan edustamasta organisaatiosta harkitaan ThinkTankin hankkimista.
Haastattelut noudattivat samaa linjaa kyselyn tuloksien kanssa. Haastateltavat kokivat ThinkTankin helpoksi oppia ja käyttää. Se soveltui heidän mielestään hyvin Wise Guys –paneelin työkaluksi ja jatkokäyttöä pohditaan. ThinkTankin tuottamat raportit olivat selkeitä ja helppo työstää ja ne säästivät paljon aikaa ja vaivaa verrattuna perinteisiin menetelmiin.
ThinkTankin käyttö esiteltiin lyhyesti Wise Guys –paneelin alussa. Sen jälkeen käyttäjät eivät juurikaan tarvinneet apua. Valtaosa käyttäjistä käytti sitä aktiivisesti vaikka keskustelu kävi vilkkaana. Havainnoinnin perusteella ThinkTank oli helppo oppia käyttämään.
Kaikki tulokset viittaavat siihen, että ThinkTank soveltui hyvin Wise Guys –paneeliin. Selkeänä onnistumisen signaalina voidaan pitää sitä, että sen hankintaa harkitaan kahdessa eri organisaatiossa ja sen jatkokäyttöä Wise Guys -paneeleissa pohditaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselyllä, teemahaastatteluilla ja osallistuvalla havainnoinnilla. Kysely tehtiin kutsuvieraille Wise Guys –paneelin päätteeksi ThinkTankia hyödyntäen ja teemahaastattelut syksyn 2012 aikana. Teemahaastatteluissa haastateltiin kolmea Wise Guys -paneeliin eri rooleissa osallistunutta henkilöä. Osallistuva havainnointi suoritettiin tarkkailemalla, kuinka aktiivisesti kutsuvieraat käyttivät ThinkTankia ja puhuivat. Lisäksi havainnoitiin avuntarpeen määrää ThinkTankin käytön suhteen.
Wise Guys –paneelin kutsuvieraat kokivat, että ThinkTank oli helppo oppia ja käyttää. Negatiivista palautetta ei juurikaan tullut. Käyttäjät kokivat ThinkTankin parhaimmiksi ominaisuuksiksi interaktiivisen kommunikoinnin, reaaliaikaisuuden ja anonymiteetin. Paneelissa noudatettiin Chatham House –sääntöä ja valtaosa osallistujista kokivat, että se oli hyödyllinen, mutta myös päinvastaista mielipidettä esiintyi. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikki kokivat ThinkTankin olevan sovelias työkalu Wise Guys –paneeliin. Kahdessa kutsuvieraan edustamasta organisaatiosta harkitaan ThinkTankin hankkimista.
Haastattelut noudattivat samaa linjaa kyselyn tuloksien kanssa. Haastateltavat kokivat ThinkTankin helpoksi oppia ja käyttää. Se soveltui heidän mielestään hyvin Wise Guys –paneelin työkaluksi ja jatkokäyttöä pohditaan. ThinkTankin tuottamat raportit olivat selkeitä ja helppo työstää ja ne säästivät paljon aikaa ja vaivaa verrattuna perinteisiin menetelmiin.
ThinkTankin käyttö esiteltiin lyhyesti Wise Guys –paneelin alussa. Sen jälkeen käyttäjät eivät juurikaan tarvinneet apua. Valtaosa käyttäjistä käytti sitä aktiivisesti vaikka keskustelu kävi vilkkaana. Havainnoinnin perusteella ThinkTank oli helppo oppia käyttämään.
Kaikki tulokset viittaavat siihen, että ThinkTank soveltui hyvin Wise Guys –paneeliin. Selkeänä onnistumisen signaalina voidaan pitää sitä, että sen hankintaa harkitaan kahdessa eri organisaatiossa ja sen jatkokäyttöä Wise Guys -paneeleissa pohditaan.