KorvaKontrolli Pro -palvelun käytettävyystestaus
Meriläinen, Tiina (2012)
Meriläinen, Tiina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317928
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin käytettävyystestaus Otometri Oy:n vuonna 2011 ammattilaiskäyttöön suunnitellulle ja valmistetulle KorvaKontrolli Pro -palvelulle. Käytettävyystestauksella tarkoitetaan menetelmää, jossa tuotteen loppukäyttäjät testaavat valmista tuotetta tai sen prototyyppiä. Pyrkimyksenä on selvittää, onko tuotteen käytettävyydessä puutteita tai onko tuotteeseen jäänyt ongelmia.
Työssä pyrittiin saamaan palvelusta palautetta tuotteen loppukäyttäjiltä ja löytämään tuotteeseen jääneet ongelmat ennen sen markkinoille viemistä. Käytettävyystestaukseen osallistui viisi terveydenhuollon ammattilaista, jotka testasivat tuotetta sen oikeassa käyttöympäristössä.
Testauksen perusteella voidaan todeta, että tuote on valmis markkinoille, kunhan siihen jääneet muutamat ongelmat saadaan korjattua. Tuotteesta saatiin käyttäjiltä pääasiassa hyvää palautetta ja sen pohjalta voidaan sanoa, että tuotteen kehittämisessä on onnistuttu ja palveluun on löydetty ammatilaiskäyttäjille tärkeitä ominaisuuksia.
Työssä pyrittiin saamaan palvelusta palautetta tuotteen loppukäyttäjiltä ja löytämään tuotteeseen jääneet ongelmat ennen sen markkinoille viemistä. Käytettävyystestaukseen osallistui viisi terveydenhuollon ammattilaista, jotka testasivat tuotetta sen oikeassa käyttöympäristössä.
Testauksen perusteella voidaan todeta, että tuote on valmis markkinoille, kunhan siihen jääneet muutamat ongelmat saadaan korjattua. Tuotteesta saatiin käyttäjiltä pääasiassa hyvää palautetta ja sen pohjalta voidaan sanoa, että tuotteen kehittämisessä on onnistuttu ja palveluun on löydetty ammatilaiskäyttäjille tärkeitä ominaisuuksia.