Asiakaslähtöisyys lastensuojelussa : Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa olevien nuorten huoltajien kokemuksia
Paukkeri, Pasi; Saarinen Valtteri (2011)
Paukkeri, Pasi
Saarinen Valtteri
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201231558
Tiivistelmä
Lastensuojelulailla pyritään turvaamaan lapsen oikeus tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen, turvalliseen kasvuympäristöön sekä erityiseen suojeluun. Laki myös määrittää sen, että vanhemmilla ja huoltajilla on ensisijainen vastuu oman lapsensa hyvinvoinnista ja huolenpidosta. (Lastensuojelulaki 2007.) Useissa kirjoituksissa on viime vuosina todettu lasten hyvinvoinnin ja pahoinvoinnin välin leventyneen ja hyvinvointierojen suurentuneen. Indikaattorina on käytetty valtakunnallisia lastensuojelutilastoja. (Heino 2007.)
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena lähettämällä kyselylomake Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa asuvien nuorten huoltajille (n=58). Kaksitoista huoltajaa vastasi kyselytutkimukseen. Aineisto (n=12) analysoitiin frekvensoimalla ja pelkistämällä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata huoltajien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta lastensuojelun palveluissa Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa. Tavoitteena on etsiä mahdollisia kehittämiskohtia lastensuojelun asiakkaina olevien lasten ja nuorten huoltajien asiakaslähtöisyyden parantamiseen. Tutkimus on osa lastensuojelun ja psykiatrian rajapinnan ongelmia kartoittavaa tutkimushanketta (Lehtiranta 2010).
Huoltajat olivat kokeneet pääsääntöisesti hoidon Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa asiakaslähtöiseksi. Kyselyn mukaan tiedonkulku toimi suurimmilta osin hyvin ja huoltajien mielestä perhekuntoutuskeskuksessa olevien nuorten elämä oli kääntynyt parempaan suuntaan. Kyselyssä kysyttiin myös muista huoltajien saamista tukitoimista lastensuojelussa. Näistä tukitoimista huoltajilla oli suurimmaksi osaksi negatiivisia kokemuksia. Huoltajat kokivat Lausteen perhekuntoutuskeskuksen hyvänä paikkana nuortensa kuntoutukselle.
Tulevissa tutkimuksissa voidaan keskittyä esimerkiksi tiedonkulun parantamiseen sekä pohtia, kuinka huoltajat saataisiin osallistumaan lastensuojelun kehitystutkimuksiin paremmin. Tässä tutkimuksessa kyselyn vastausprosentti oli vain kaksikymmentä, joten tulokset eivät ole kovin hyvin yleistettävissä.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena lähettämällä kyselylomake Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa asuvien nuorten huoltajille (n=58). Kaksitoista huoltajaa vastasi kyselytutkimukseen. Aineisto (n=12) analysoitiin frekvensoimalla ja pelkistämällä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata huoltajien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta lastensuojelun palveluissa Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa. Tavoitteena on etsiä mahdollisia kehittämiskohtia lastensuojelun asiakkaina olevien lasten ja nuorten huoltajien asiakaslähtöisyyden parantamiseen. Tutkimus on osa lastensuojelun ja psykiatrian rajapinnan ongelmia kartoittavaa tutkimushanketta (Lehtiranta 2010).
Huoltajat olivat kokeneet pääsääntöisesti hoidon Lausteen perhekuntoutuskeskuksessa asiakaslähtöiseksi. Kyselyn mukaan tiedonkulku toimi suurimmilta osin hyvin ja huoltajien mielestä perhekuntoutuskeskuksessa olevien nuorten elämä oli kääntynyt parempaan suuntaan. Kyselyssä kysyttiin myös muista huoltajien saamista tukitoimista lastensuojelussa. Näistä tukitoimista huoltajilla oli suurimmaksi osaksi negatiivisia kokemuksia. Huoltajat kokivat Lausteen perhekuntoutuskeskuksen hyvänä paikkana nuortensa kuntoutukselle.
Tulevissa tutkimuksissa voidaan keskittyä esimerkiksi tiedonkulun parantamiseen sekä pohtia, kuinka huoltajat saataisiin osallistumaan lastensuojelun kehitystutkimuksiin paremmin. Tässä tutkimuksessa kyselyn vastausprosentti oli vain kaksikymmentä, joten tulokset eivät ole kovin hyvin yleistettävissä.