Vanhempien käsityksiä Sateenkaari Kodon Vihreä lippu - toiminnasta
Peltomaa, Sini (2012)
Peltomaa, Sini
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318082
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tutkittiin Sateenkaari Kodon vanhempien käsityksiä ja kokemuksia Vihreä lippu – toiminnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien toiveita ja näkemyksiä Sateenkaari Koto Ry:n Vihreä lippu - toimintaan liittyen. Tutkimuskysymyksiä tutkimukselle asetin neljä: Miten Vihreä lippu – toiminnan tiedotus on toiminut kodin ja päiväkodin välillä; Mitä odotuksia perheillä on Vihreä lippu – toiminnan suhteen ja miten toiminnan odotetaan vaikuttavan lasten kotona; toteutuuko kasvatuskumppanuus Vihreä lippu – toiminnassa sekä miten perheet suhtautuvat toimintaan ja millaisia odotuksia heillä on jatkon suhteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu päivähoidon yleisistä suuntaviivoista, päivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmista sekä kasvatuskumppanuudesta. Suomessa päivähoito järjestetään joko kunnallisena tai yksityisenä, päivähoito voi olla päiväkotihoitoa, perhepäivähoitoa tai ryhmäperhepäivähoitoa. Sateenkaari Koto tuottaa Turussa yksityisiä päiväkotipalveluita.
Varhaiskasvatussuunnitelmalle on laadittu valtakunnalliset ohjeistukset, joiden pohjalta kunnat ja päivähoitoyksiköt laativat omat suunnitelmansa. Yhtenä varhaiskasvatuksen osana on ympäristökasvatus. Vihreä lippu – toiminta on yksi varhaiskasvatuksen kestävän kehityksen ohjelma. Osana varhaiskasvatussuunnitelmia on kasvatuskumppanuus. Kasvatuskumppanuus tarkoittaa päivähoidon työntekijöiden ja lapsen perheen välistä tietoista sitoutumista toimimaan yhdessä lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen prosessien tukemisessa. Kasvatuskumppanuuden kulmakiviä ovat kuuleminen, luottamus, kunnioitus ja dialogisuus.
Tutkimuksen toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin haastatteluina. Vapaaehtoisia haastateltavia löytyi kolme. Haastattelut litteroin ja tämän jälkeen teemoittelin vastauksia neljän teeman alle. Keskeisimpiä tuloksia olivat vanhempien halu päästä osallistumaan Vihreä lippu - toimintaan enemmän ja saada toiminnasta enemmän tietoa. Vanhemmat kokivat voivansa keskustella kaikesta päiväkodin henkilökunnan kanssa, mutta kokivat vaikuttamismahdollisuutensa kuitenkin rajallisina.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu päivähoidon yleisistä suuntaviivoista, päivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmista sekä kasvatuskumppanuudesta. Suomessa päivähoito järjestetään joko kunnallisena tai yksityisenä, päivähoito voi olla päiväkotihoitoa, perhepäivähoitoa tai ryhmäperhepäivähoitoa. Sateenkaari Koto tuottaa Turussa yksityisiä päiväkotipalveluita.
Varhaiskasvatussuunnitelmalle on laadittu valtakunnalliset ohjeistukset, joiden pohjalta kunnat ja päivähoitoyksiköt laativat omat suunnitelmansa. Yhtenä varhaiskasvatuksen osana on ympäristökasvatus. Vihreä lippu – toiminta on yksi varhaiskasvatuksen kestävän kehityksen ohjelma. Osana varhaiskasvatussuunnitelmia on kasvatuskumppanuus. Kasvatuskumppanuus tarkoittaa päivähoidon työntekijöiden ja lapsen perheen välistä tietoista sitoutumista toimimaan yhdessä lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen prosessien tukemisessa. Kasvatuskumppanuuden kulmakiviä ovat kuuleminen, luottamus, kunnioitus ja dialogisuus.
Tutkimuksen toteutin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin haastatteluina. Vapaaehtoisia haastateltavia löytyi kolme. Haastattelut litteroin ja tämän jälkeen teemoittelin vastauksia neljän teeman alle. Keskeisimpiä tuloksia olivat vanhempien halu päästä osallistumaan Vihreä lippu - toimintaan enemmän ja saada toiminnasta enemmän tietoa. Vanhemmat kokivat voivansa keskustella kaikesta päiväkodin henkilökunnan kanssa, mutta kokivat vaikuttamismahdollisuutensa kuitenkin rajallisina.