Kestävän kehityksen osaamisen kehittäminen Etelä-Suomen logistiikkakeskuksissa : case: Tulevaisuuden osaamisen valmiuksien arviointi-kysely
Mattila, Sofia (2012)
Mattila, Sofia
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917171
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään maalis-huhtikuussa 2011 tehdyn TUVA - (tulevaisuuden osaamisen valmiuksien arviointi ja kehittäminen) kyselyn avulla kuinka kestävän kehityksen osaamista voitaisiin lisätä ja kehittää Etelä – Suomen logistiikkakeskuksissa kuudessa eri ammattiryhmässä. Työn tavoitteena on miettiä erilaisia keinoja osaamisen lisäämiseksi ja tietotaidon säilymiseen yrityksissä.
Työn tärkein kohde on selvittää, millaisia keinoja on osaamisen kehittämiseen luotu ja miten niitä voidaan hyödyntää logistiikkakeskusten työntekijöiden osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsitellään kestävää kehitystä ja sen erilaisia muotoja. Teoriaosuuden toisessa luvussa keskitytään kestävän kehityksen osaamiseen ja erityisesti ympäristöosaamiseen.
Empiirisessä osassa analysoidaan ESlogC-projektissa tehtyä TUVA-kyselyä ja mietitään miten kestävän kehityksen osaamista voitaisiin lisätä ja kehittää eri ammattiryhmissä. Empiirinen osa koostuu EslogC-hankkeen ja TUVA-kyselyn esittelystä, kyselystä kootuista tuloksista ammattiryhmittäin, analysoinnista ja johtopäätöksistä. The aim of this study is to find out how to develop skills and knowledge in sustainable development in six different logistics centers in Southern Finland. This was done with a TUVA (evaluation and development of skills for the future) questionnaire. This study aims to discuss and find different ways to enhance skills in sustainable development in the companies, as well retaining current know-how.
The main aim of the study is to find out what means have been created to develop skills in sustainable development, and how they can be applied in the professional development of the employees of the logistics centers.
The first part of the theory section of this study discusses sustainable development and its different forms. The second chapter of the theory section concentrates on skills in sustainable development, and especially in skills in environmental sustainability.
The empirical section analyses the TUVA survey done in the ESlogC-project, and discusses how to enhance and develop skills in sustainable development in different professional groups. The empirical section consists of introducing the EslogC-project and the TUVA-questionnaire, discusses the results of the questionnaire according to professional groups, and presents an analysis of the results and conclusions.
Työn tärkein kohde on selvittää, millaisia keinoja on osaamisen kehittämiseen luotu ja miten niitä voidaan hyödyntää logistiikkakeskusten työntekijöiden osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa käsitellään kestävää kehitystä ja sen erilaisia muotoja. Teoriaosuuden toisessa luvussa keskitytään kestävän kehityksen osaamiseen ja erityisesti ympäristöosaamiseen.
Empiirisessä osassa analysoidaan ESlogC-projektissa tehtyä TUVA-kyselyä ja mietitään miten kestävän kehityksen osaamista voitaisiin lisätä ja kehittää eri ammattiryhmissä. Empiirinen osa koostuu EslogC-hankkeen ja TUVA-kyselyn esittelystä, kyselystä kootuista tuloksista ammattiryhmittäin, analysoinnista ja johtopäätöksistä.
The main aim of the study is to find out what means have been created to develop skills in sustainable development, and how they can be applied in the professional development of the employees of the logistics centers.
The first part of the theory section of this study discusses sustainable development and its different forms. The second chapter of the theory section concentrates on skills in sustainable development, and especially in skills in environmental sustainability.
The empirical section analyses the TUVA survey done in the ESlogC-project, and discusses how to enhance and develop skills in sustainable development in different professional groups. The empirical section consists of introducing the EslogC-project and the TUVA-questionnaire, discusses the results of the questionnaire according to professional groups, and presents an analysis of the results and conclusions.