Huippumyyjän kokonaisvaltainen myyntiprosessi
Karhu, Jari (2011)
Karhu, Jari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121818781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen on huippumyyjän myyntiprosessi erikoisliikemyyjän näkökulmasta. Myyntiprosessin hallitseminen on tärkeä asia jokaiselle myyjälle, koska myyjän työ pohjautuu loppujen lopuksi myyntiprosessin eri vaiheiden hallintaan. Myyntiprosessin perusperiaatteiden hallinnalla asiakkaan kokonaisvaltainen palveleminen on mahdollista.
Teoriaosuudessa käsitellään huippumyyjän eri ominaisuuksia sekä myyntiprosessia huippumyyjän näkökulmasta erikoisliikkeessä. Tietoa on kerätty erityyppisistä lähteistä, kuten kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Yritystä koskevat tiedot on saatu organisaation internetsivuilta sekä organisaation yhteyshenkilöiltä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä yhteis-työyritys Urheilu-Koskimies Oy:n myyjillä on huippumyyjän ominaisuuksista sekä myyntiprosessista. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, joissa avoimet kysymykset antoivat haastateltaville mahdollisuuden vastata omin sanoin. Opinnäytetyössä haastateltiin yhteensä viittä myyjää. Haastatelluiksi valittiin tarkoituksellisesti erilaisia persoonia.
Tutkimus onnistui hyvin ja sen tuloksena selvisi, että Urheilu-Koskimies Oy:n myyjien näkemykset huippumyyjän ominaisuuksista ja myyntiprosessista vastaavat opinnäytetyön kirjallisuusosan luomaa kuvaa. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että tapausyrityksen myyjät ovat alansa ammattilaisia, he osaavat ja haluavat palvella jokaisen asiakkaan mahdollisimman hyvin ja kokonaisvaltaisesti.
Teoriaosuudessa käsitellään huippumyyjän eri ominaisuuksia sekä myyntiprosessia huippumyyjän näkökulmasta erikoisliikkeessä. Tietoa on kerätty erityyppisistä lähteistä, kuten kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Yritystä koskevat tiedot on saatu organisaation internetsivuilta sekä organisaation yhteyshenkilöiltä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia näkemyksiä yhteis-työyritys Urheilu-Koskimies Oy:n myyjillä on huippumyyjän ominaisuuksista sekä myyntiprosessista. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin, joissa avoimet kysymykset antoivat haastateltaville mahdollisuuden vastata omin sanoin. Opinnäytetyössä haastateltiin yhteensä viittä myyjää. Haastatelluiksi valittiin tarkoituksellisesti erilaisia persoonia.
Tutkimus onnistui hyvin ja sen tuloksena selvisi, että Urheilu-Koskimies Oy:n myyjien näkemykset huippumyyjän ominaisuuksista ja myyntiprosessista vastaavat opinnäytetyön kirjallisuusosan luomaa kuvaa. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että tapausyrityksen myyjät ovat alansa ammattilaisia, he osaavat ja haluavat palvella jokaisen asiakkaan mahdollisimman hyvin ja kokonaisvaltaisesti.