Hur företag väljer rätt influencer
Bodö, Elin (2021)
Bodö, Elin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626503
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få en bättre förståelse på hur företag väljer sina influencers. Hur företagen identifierar dem och hur processen kan gå till. Denna forskning kommer att utgå från egen forskning i litteratur samt tre intervjuer med tre olika företag som använder sig av influencer marknadsföring. Denna undersökning avgränsas också på så sätt att den endast utgår ifrån företagens perspektiv.
I detta examensarbete kommer influencer marknadsföringen undersökas utifrån tre företags perspektiv, i texten tas det upp hurdana influencers som företagen söker, hur processerna kan gå till, vad som kan gå fel och vad som varit lönsamt med mera. Företagens svar kommer att jämföras med teorin samt jämföras med varandra i en mellanfallsanalys.
I slutet av examensarbetet kopplar skribenten sin teori med intervjuerna.
I examensarbetet finns tre viktiga undersökningsfrågor:
1.Vad är influencer marknadsföring?
2. Hur väljer företagen sina influencers?
3. Hur kan processerna se ut i tre utvalda finländska företag?
I detta examensarbete kommer influencer marknadsföringen undersökas utifrån tre företags perspektiv, i texten tas det upp hurdana influencers som företagen söker, hur processerna kan gå till, vad som kan gå fel och vad som varit lönsamt med mera. Företagens svar kommer att jämföras med teorin samt jämföras med varandra i en mellanfallsanalys.
I slutet av examensarbetet kopplar skribenten sin teori med intervjuerna.
I examensarbetet finns tre viktiga undersökningsfrågor:
1.Vad är influencer marknadsföring?
2. Hur väljer företagen sina influencers?
3. Hur kan processerna se ut i tre utvalda finländska företag?