Työssäoppimisen opas
Mattila, Arja; Järvenpää, Arja; Nissilä, Tuija (2012)
Mattila, Arja
Järvenpää, Arja
Nissilä, Tuija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418227
Tiivistelmä
Kehityshankkeemme tavoite oli saada käytännön opas RekryKoulutukseen osallistuvien tahojen käyttöön. RekryKoulutus poikkeaa muusta työharjoittelusta sikäli, että se on suhteellisen lyhytkestoinen ja lähtee liikkeelle aina yrityksen tai työnantajan lähtökohdista.
Työmme teoreettiset lähtökohdat pohjautuvat opetushallituksen työssäoppimiseen määritelmään. Pähkinänkuoressaan määritelmä tarkoittaa aikaisemmin opitun, työssäoppimisen ja teoriaopintojen vuoropuhelua.
Eri osapuolten vastuut ja velvoitteet, oppimisympäristö ja oppimisen edistäminen käsitellään hankkeessamme ennakkosuunnittelun näkökulmasta. Eri osa-puolten sitoutuminen työssäoppimiseen varmistetaan tiedottamisella ja ennakoinnilla.
RekryKoulutuksen erityispiirre on työnantajan näkökulma. Työnantajan tarpeet, tavoitteet ja hyötynäkökohdat ovat lähtökohta oppimisjakson suunnittelulle.
Oppilaitos suunnittelee yhdessä työnantajan ja koulutukseen osallistujan kanssa henkilökohtaisen opetusohjelman, jonka päämäärä on täsmälleen työnantajan tarpeeseen koulutettu työntekijä.
Kehityshankkeemme tavoite toteutuu oppaassa, joka on tämän kehittämishankkeen tuotos.
Työmme teoreettiset lähtökohdat pohjautuvat opetushallituksen työssäoppimiseen määritelmään. Pähkinänkuoressaan määritelmä tarkoittaa aikaisemmin opitun, työssäoppimisen ja teoriaopintojen vuoropuhelua.
Eri osapuolten vastuut ja velvoitteet, oppimisympäristö ja oppimisen edistäminen käsitellään hankkeessamme ennakkosuunnittelun näkökulmasta. Eri osa-puolten sitoutuminen työssäoppimiseen varmistetaan tiedottamisella ja ennakoinnilla.
RekryKoulutuksen erityispiirre on työnantajan näkökulma. Työnantajan tarpeet, tavoitteet ja hyötynäkökohdat ovat lähtökohta oppimisjakson suunnittelulle.
Oppilaitos suunnittelee yhdessä työnantajan ja koulutukseen osallistujan kanssa henkilökohtaisen opetusohjelman, jonka päämäärä on täsmälleen työnantajan tarpeeseen koulutettu työntekijä.
Kehityshankkeemme tavoite toteutuu oppaassa, joka on tämän kehittämishankkeen tuotos.