Tunnetyöskentelyn menetelmät osaksi päiväkodin arkea : Toimintatutkimuksellinen kehittämishanke päiväkodin esikouluikäisille lapsille
Ristimäki, Nanne (2012)
Ristimäki, Nanne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318047
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toimintatutkimuksellinen kehittämishanke, jonka aiheena oli tunnetyöskentely osaksi esikouluikäisten lasten päiväkodin arkea. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimukselle tyypillisen syklimäisen prosessin tavoin. Syklejä tutkimuksessani oli kaksi, jotka toteutettiin syksyllä 2011 sekä keväällä 2012. Tutkimukseeni osallistui kaksi eri Seinäjoen alueen päiväkodin esiopetusryhmää.
Kehittämishankkeeni idea oli kokeilla ja kehittää erilaisia tunnetyöskentelyyn tarkoitettuja menetelmiä ja arvioida niiden toimivuutta. Lopputuotoksena laadin päiväkodeille käytännön oppaan, josta ilmenevät tutkimuksessa parhaimmiksi osoittautuneet tunnetyön menetelmät sekä ohjeet niiden toteutukseen.
Käytin tutkimukseni toteutuksessa monipuolisesti erilaisia tunnetyöskentelyyn tarkoitettuja menetelmiä kuten taiteellisia, tarinankerronnallisia, ilmaisullisia sekä kehollisen ilmaisun menetelmiä. Näitä menetelmiä arvioin rakentamani analyysikehikon avulla, joka sisältää kahdeksan eri onnistuneen ja toimivan tunnetyön menetelmän kriteeriä.
Tutkimuksen aikana kokeilin yhteensä kolmeakymmentäkolmea tunnetyön menetelmää. Yhdeksää näistä menetelmistä kokeilin kahdesti, sekä ensimmäisellä että toisella syklillä, jotta varmistuin menetelmän toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Lopulliseen käytännön oppaaseen valikoitui yhteensä kaksitoista menetelmää, joiden avulla tunteita voidaan lasten kanssa päiväkodeissa käsitellä.
Kehittämishankkeeni idea oli kokeilla ja kehittää erilaisia tunnetyöskentelyyn tarkoitettuja menetelmiä ja arvioida niiden toimivuutta. Lopputuotoksena laadin päiväkodeille käytännön oppaan, josta ilmenevät tutkimuksessa parhaimmiksi osoittautuneet tunnetyön menetelmät sekä ohjeet niiden toteutukseen.
Käytin tutkimukseni toteutuksessa monipuolisesti erilaisia tunnetyöskentelyyn tarkoitettuja menetelmiä kuten taiteellisia, tarinankerronnallisia, ilmaisullisia sekä kehollisen ilmaisun menetelmiä. Näitä menetelmiä arvioin rakentamani analyysikehikon avulla, joka sisältää kahdeksan eri onnistuneen ja toimivan tunnetyön menetelmän kriteeriä.
Tutkimuksen aikana kokeilin yhteensä kolmeakymmentäkolmea tunnetyön menetelmää. Yhdeksää näistä menetelmistä kokeilin kahdesti, sekä ensimmäisellä että toisella syklillä, jotta varmistuin menetelmän toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Lopulliseen käytännön oppaaseen valikoitui yhteensä kaksitoista menetelmää, joiden avulla tunteita voidaan lasten kanssa päiväkodeissa käsitellä.