Hyvä diili? : Turun alueen yritysten ja kuluttajien kokemuksia kauneus- ja hyvinvointipalveluiden diilipalveluista
Fingerroos, Sonja; Ihanamäki, Iina (2012)
Fingerroos, Sonja
Ihanamäki, Iina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun alueella toimivien yritysten ja Turun alueen kuluttajien kokemuksia kauneus- ja hyvinvointipalveluiden diilipalveluista. Diilipalvelut ovat Internetistä ostettavia erikoistarjouksia, joita välittävät niin kutsutut diilipalveluyritykset. Viime aikoina diilipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan sekä yritysten markkinointikeinona että kuluttajien keinona ostaa tuotteita ja palveluita edullisemmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymistä ja palveluiden markkinointia. Kumpaakin aihetta tarkasteltiin ensin yleisellä tasolla, jonka jälkeen käsiteltiin sekä ostokäyttäytymistä että palveluiden markkinointia erityisesti Internetissä.
Yrittäjien kokemukset diilipalveluista markkinointikeinona vaihtelivat suuresti. Osa vastaajista koki palvelun olevan hyvä keino lisätä yrityksen näkyvyyttä ja myyntiä, kun osa yrittäjistä näki palvelun hyödyttävän vain asiakkaita halpojen hintojen vuoksi. Yhtä mieltä kaikki yrittäjät olivat kuitenkin siitä, että palvelun käyttö lisäsi asiakasvirtoja. Yrittäjien kokemuksia kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella.
Tutkimuksen perusteella kuluttajien suurin syy ostaa palveluita diilipalveluiden kautta on hinta. Diilipalveluita käyttämällä on mahdollista säästää tarpeellisissa menoissa, ja toisaalta halpojen diilien kautta on matalampi kynnys kokeilla erilaisia palveluita ja yrityksiä. Kuluttajien osalta tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ostokäyttäytymistä ja palveluiden markkinointia. Kumpaakin aihetta tarkasteltiin ensin yleisellä tasolla, jonka jälkeen käsiteltiin sekä ostokäyttäytymistä että palveluiden markkinointia erityisesti Internetissä.
Yrittäjien kokemukset diilipalveluista markkinointikeinona vaihtelivat suuresti. Osa vastaajista koki palvelun olevan hyvä keino lisätä yrityksen näkyvyyttä ja myyntiä, kun osa yrittäjistä näki palvelun hyödyttävän vain asiakkaita halpojen hintojen vuoksi. Yhtä mieltä kaikki yrittäjät olivat kuitenkin siitä, että palvelun käyttö lisäsi asiakasvirtoja. Yrittäjien kokemuksia kerättiin sähköisellä Webropol -kyselylomakkeella.
Tutkimuksen perusteella kuluttajien suurin syy ostaa palveluita diilipalveluiden kautta on hinta. Diilipalveluita käyttämällä on mahdollista säästää tarpeellisissa menoissa, ja toisaalta halpojen diilien kautta on matalampi kynnys kokeilla erilaisia palveluita ja yrityksiä. Kuluttajien osalta tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla.