Ten Commandments in a Child's Everyday Life : A tool for an Educator to Support a Child's Moral Development
Laaksonen, Martta (2012)
Laaksonen, Martta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117679
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) kanssa. Työn tavoitteena oli tarjota apuväline pyhäkoulunopettajille ja muille kasvattajille tukemaan lapsen moraalista kehitystä. Moraalinen näkökulma Kymmenen käskyä lapsen arjessa -materiaali perustuu Raamattuun ja luterilaiseen oppiin kymmenestä käskystä. Apuväline perustuu metodeiltaan suurelta osin kymmeneen kuviteltuun tarinaan liittyen lapsen jokapäiväiseen elämään ja siihen, miten käskyt voisivat mahdollisesti tulla esille heidän arjessaan. Lisäksi materiaali sisältää paperinuket, taustamaisemia ja symbolikortteja liittyen kertomuksien tapahtumiin, sekä ehdotuksia opettajille lauluiksi ja askarteluiksi.
Tämän työn teoreettinen viitekehys on lapsen moraalinen kehitys. Kymmenen käskyä on pyritty opettamaan lapsille materiaalin eri osien kautta käyttämällä opetusmetodeja jotka soveltuvat alle seitsemänvuotiaille lapsille. Käskyjen Luterilaisen Katekismus muodon pitäminen osana materiaalia loi haasteen materiaalin luomiseen niin laajalle ikähaarukalle. Näin ollen materiaalia kehitettiin opinnäytetyöprosessin aikana, jotta se vastaisi kohderyhmän eri kehitysvaiheita paremmin.
Materiaali testattiin kahdessa erässä erilaisissa ryhmissä: ensimmäisessä osiossa SLEYn perheleirillä ja pyhäkouluryhmässä, toisella testauskierroksella kahdessa SLEYn pyhäkouluryhmässä. Toisen erän palautteen perusteella Kymmenen käskyä lapsen arjessa -materiaali tukee lapsen moraalista kehitystä. Materiaalia ei kuitenkaan arvioitu kokonaisuudessa toisella testauskierroksella, mikä vähentää arvion yleistettävyyttä.
Opetusmateriaali sai myös palautetta, jonka ideoita ei toteutettu osana tämän opinnäytetyön valmistus ja kehitys prosessia. Ideat voivat kuitenkin toimia hyvinä lähtökohtina materiaalin edelleen kehittämisessä tulevaisuudessa. Palaute antoi ideoita materiaalin kehittämiseen niin, että se vastaisi yhä paremmin lapsiryhmän nuorimpien jäsenien kehitystasoa. Toinen palautetta saanut kehittämiskokonaisuus koski materiaalin järjestämistä ja muotoilua niin, että se olisi helpompi käyttää lyhyessä pyhäkoulutuokiossa.
Tämän työn teoreettinen viitekehys on lapsen moraalinen kehitys. Kymmenen käskyä on pyritty opettamaan lapsille materiaalin eri osien kautta käyttämällä opetusmetodeja jotka soveltuvat alle seitsemänvuotiaille lapsille. Käskyjen Luterilaisen Katekismus muodon pitäminen osana materiaalia loi haasteen materiaalin luomiseen niin laajalle ikähaarukalle. Näin ollen materiaalia kehitettiin opinnäytetyöprosessin aikana, jotta se vastaisi kohderyhmän eri kehitysvaiheita paremmin.
Materiaali testattiin kahdessa erässä erilaisissa ryhmissä: ensimmäisessä osiossa SLEYn perheleirillä ja pyhäkouluryhmässä, toisella testauskierroksella kahdessa SLEYn pyhäkouluryhmässä. Toisen erän palautteen perusteella Kymmenen käskyä lapsen arjessa -materiaali tukee lapsen moraalista kehitystä. Materiaalia ei kuitenkaan arvioitu kokonaisuudessa toisella testauskierroksella, mikä vähentää arvion yleistettävyyttä.
Opetusmateriaali sai myös palautetta, jonka ideoita ei toteutettu osana tämän opinnäytetyön valmistus ja kehitys prosessia. Ideat voivat kuitenkin toimia hyvinä lähtökohtina materiaalin edelleen kehittämisessä tulevaisuudessa. Palaute antoi ideoita materiaalin kehittämiseen niin, että se vastaisi yhä paremmin lapsiryhmän nuorimpien jäsenien kehitystasoa. Toinen palautetta saanut kehittämiskokonaisuus koski materiaalin järjestämistä ja muotoilua niin, että se olisi helpompi käyttää lyhyessä pyhäkoulutuokiossa.