"Ei syytelty, vaan tuettiin" : vanhempien kokemuksia lasten toimintaterapia-arvioinnista
Aatrokoski, Irina; Seppälä, Monika (2012)
Aatrokoski, Irina
Seppälä, Monika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418184
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia lasten toimintaterapiaarvioinnin hyödyistä Vantaan perusterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli
tarkastella myös asiakaslähtöisyyden näyttäytymistä lasten toimintaterapia-arvioinnissa. Yhteistyökumppanimme oli Vantaan perusterveydenhuollossa lasten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana olivat asiakaslähtöisyyteen liittyvät toimintaterapian teoriat Colen ja Tufanon kuusi asiakaslähtöisyyden periaatetta ja Kanadan asiakaslähtöisyyden malli CMCE. Lisäksi opinnäytetyön taustalla vaikuttivat teoriat perhekeskeisyydestä ja toimintaterapian arviointiprosessista.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Opinnäytetyön teoriapohjan avulla loimme kyselylomakkeen, jonka toimintaterapeutit jakoivat 48 vanhemmalle. Takaisin saimme 18 vastausta. Analysoimme asiakaslähtöisyyteen liittyvät kyselyvastaukset teoriaohjaavan
sisällönanalyysin avulla sekä arvioinnin sisältöön liittyvät kyselyvastaukset aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten pohjalta ilmeni, että vanhemmat kokevat Vantaan perusterveydenhuollon lasten toimintaterapia-arvioinnin asiakaslähtöiseksi ja hyödylliseksi perheille. Erityisesti palautekeskustelu ja siellä saadut neuvot koettiin hyödyllisinä. Kehittämisalueiksi nousivat tarve saada lisätietoa toimintaterapiasta, toimintaterapia-arvioinnista sekä jatkomahdollisuuksista.
tarkastella myös asiakaslähtöisyyden näyttäytymistä lasten toimintaterapia-arvioinnissa. Yhteistyökumppanimme oli Vantaan perusterveydenhuollossa lasten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana olivat asiakaslähtöisyyteen liittyvät toimintaterapian teoriat Colen ja Tufanon kuusi asiakaslähtöisyyden periaatetta ja Kanadan asiakaslähtöisyyden malli CMCE. Lisäksi opinnäytetyön taustalla vaikuttivat teoriat perhekeskeisyydestä ja toimintaterapian arviointiprosessista.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Opinnäytetyön teoriapohjan avulla loimme kyselylomakkeen, jonka toimintaterapeutit jakoivat 48 vanhemmalle. Takaisin saimme 18 vastausta. Analysoimme asiakaslähtöisyyteen liittyvät kyselyvastaukset teoriaohjaavan
sisällönanalyysin avulla sekä arvioinnin sisältöön liittyvät kyselyvastaukset aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten pohjalta ilmeni, että vanhemmat kokevat Vantaan perusterveydenhuollon lasten toimintaterapia-arvioinnin asiakaslähtöiseksi ja hyödylliseksi perheille. Erityisesti palautekeskustelu ja siellä saadut neuvot koettiin hyödyllisinä. Kehittämisalueiksi nousivat tarve saada lisätietoa toimintaterapiasta, toimintaterapia-arvioinnista sekä jatkomahdollisuuksista.