Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
FRIENDS-OHJELMA : lasten Friends-koulutuksen käyneiden ohjaajien kokemuksia ja kehittämisideoita koulutuksesta
Henriksson, Sonja; Rekimies, Laura (2012)
Henriksson, Sonja
Rekimies, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111715467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111715467
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Henriksson, Sonja & Rekimies, Laura. Lasten Friends-koulutuksen käyneiden ohjaajien kokemuksia ja kehittämisideoita koulutuksesta. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 60 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa lasten Friends-ohjelman koulutuksen suorittaneiden ohjaajien kokemuksista, koulutuksen hyödyistä, mahdollisista kehitystarpeista sekä siitä, miten ohjaajien mielestä lapset olivat hyötyneet ohjelmasta. Friends-ohjelma on Suomessa Aseman Lapset ry:n järjestämä, Australiassa alun perin kehitetty lasten ja nuorten mielen hyvinvointia tukeva sekä ahdistusta ja masennusta ennaltaehkäisevä ohjelma.
Kyselylomake laadittiin yhteistyössä Aseman Lapset ry:n kanssa ja se lähetettiin kolmellesadalle vuosina 2010–2011 Friends-koulutuksen käyneille henkilöille. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tulosten mukaan osa ohjaajista ei osannut sanoa, miten koki itse hyötyneensä ohjelmasta. Osa ohjaajista taas koki saaneensa käyttöönsä helppokäyttöistä materiaalia, jota voi soveltaa myös muussa työssä. Osa vastaajista kertoi saaneensa uusia ideoita ja työtapoja lasten kanssa työskentelyyn. Myös ilmapiirin ja työrauhan huomattiin parantuneen luokissa, ja osa vastaajista oli huomannut oppineensa tuntemaan oppilaansa syvemmin. Vastaajien mielestä lasten kyky käsitellä omia tunteitaan oli parantunut ohjelmaa käytettäessä, ja he kertoivat lasten kokeneen työkirjan tehtävät kivoiksi ja mielekkäiksi tehdä. Erityisen hyödylliseksi vastanneet ohjaajat kokivat vanhempien osallistumisen ohjelmaan.
Haasteellisinta vastaajien mielestä oli Friends-kokonaisuuksien laajuus ja työkirjan tehtävien suuri määrä suhteessa käytettävään aikaan. Hankaluuksia tuli lisäksi lasten motivoimisessa ohjelmaan. Myös työkirjassa oli kehitettävää: Toivottiin enemmän toiminnallisia tehtäviä työkirjatehtävien sijaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta Friends-ohjelman olevan hyödyllinen työväline alakouluikäisten lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Etenkin luokkailmapiirin ja työrauhan parantumisella on tärkeä rooli koulumaailmassa ja erityisesti lasten oppimisessa. Ohjelma toi myös vanhemmat mukaan lasten koulunkäyntiin. Kehittämällä vielä eteenpäin työkirjaa, Friends-ohjelmasta voisi tulla yleisesti kouluissa käytetty ohjelma, sillä se näyttää toimivan hyvin ja auttavan lapsia.
Asiasanat: Lapset, mielenterveys, kvalitatiivinen tutkimus, masennus, ennaltaehkäisy, terveyden edistäminen, ohjaus, oppilashuolto.
Henriksson, Sonja & Rekimies, Laura. Lasten Friends-koulutuksen käyneiden ohjaajien kokemuksia ja kehittämisideoita koulutuksesta. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 60 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa lasten Friends-ohjelman koulutuksen suorittaneiden ohjaajien kokemuksista, koulutuksen hyödyistä, mahdollisista kehitystarpeista sekä siitä, miten ohjaajien mielestä lapset olivat hyötyneet ohjelmasta. Friends-ohjelma on Suomessa Aseman Lapset ry:n järjestämä, Australiassa alun perin kehitetty lasten ja nuorten mielen hyvinvointia tukeva sekä ahdistusta ja masennusta ennaltaehkäisevä ohjelma.
Kyselylomake laadittiin yhteistyössä Aseman Lapset ry:n kanssa ja se lähetettiin kolmellesadalle vuosina 2010–2011 Friends-koulutuksen käyneille henkilöille. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tulosten mukaan osa ohjaajista ei osannut sanoa, miten koki itse hyötyneensä ohjelmasta. Osa ohjaajista taas koki saaneensa käyttöönsä helppokäyttöistä materiaalia, jota voi soveltaa myös muussa työssä. Osa vastaajista kertoi saaneensa uusia ideoita ja työtapoja lasten kanssa työskentelyyn. Myös ilmapiirin ja työrauhan huomattiin parantuneen luokissa, ja osa vastaajista oli huomannut oppineensa tuntemaan oppilaansa syvemmin. Vastaajien mielestä lasten kyky käsitellä omia tunteitaan oli parantunut ohjelmaa käytettäessä, ja he kertoivat lasten kokeneen työkirjan tehtävät kivoiksi ja mielekkäiksi tehdä. Erityisen hyödylliseksi vastanneet ohjaajat kokivat vanhempien osallistumisen ohjelmaan.
Haasteellisinta vastaajien mielestä oli Friends-kokonaisuuksien laajuus ja työkirjan tehtävien suuri määrä suhteessa käytettävään aikaan. Hankaluuksia tuli lisäksi lasten motivoimisessa ohjelmaan. Myös työkirjassa oli kehitettävää: Toivottiin enemmän toiminnallisia tehtäviä työkirjatehtävien sijaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta Friends-ohjelman olevan hyödyllinen työväline alakouluikäisten lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Etenkin luokkailmapiirin ja työrauhan parantumisella on tärkeä rooli koulumaailmassa ja erityisesti lasten oppimisessa. Ohjelma toi myös vanhemmat mukaan lasten koulunkäyntiin. Kehittämällä vielä eteenpäin työkirjaa, Friends-ohjelmasta voisi tulla yleisesti kouluissa käytetty ohjelma, sillä se näyttää toimivan hyvin ja auttavan lapsia.
Asiasanat: Lapset, mielenterveys, kvalitatiivinen tutkimus, masennus, ennaltaehkäisy, terveyden edistäminen, ohjaus, oppilashuolto.