Messuopas Autotalo Laakkonen Oy:lle
Kempas, Kaisa (2012)
Kempas, Kaisa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418373
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toimii messuoppaana Autotalo Laakkonen Oy:lle. Opinnäytetyön perustana on toiminnallinen osa, jonka pohjalta tämä työ on tehty. Toiminnallisessa osassa tehtiin messuosasto Karjalan Messuille kesäkuussa 2012. Oppaaseen on kirjattu tämän perusteella kokonaisuus, joka toimii ohjeena yritykselle, miten messuille osallistumisesta voisi saada parhaimman mahdollisen hyödyn yritykselle.
Messuille osallistuminen on osa markkinointistrategiaa. Se on suuri kuluerä, joten sille on asetettava selkeät tavoitteet. Tavoitteena on saada myyntiä, asiakaskontakteja ja tunnettuutta yritykselle sekä tuotteille. Näihin voidaan vaikuttaa henkilökohtaisella myyntityöllä, joten henkilökunnan tulee olla oman alansa ammattilaisia, jotka ovat saaneet valmennusta messuja varten. Messut ovat myös tapahtuma, jossa rakennetaan yrityksen imagoa.
Huolella valittu kohderyhmä ja esillä olevat tuotteet ovat perusta onnistuneelle messuosastolle. Messuosaston vetovoimaa lisätään visuaalisella ilmeellä ja markkinoinnilla. Visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavat valaistus, värit, tuotteiden sijoittelu, kalusteet, osaston somistus ja henkilökunnan vaatetus.
Messuille osallistuminen on osa markkinointistrategiaa. Se on suuri kuluerä, joten sille on asetettava selkeät tavoitteet. Tavoitteena on saada myyntiä, asiakaskontakteja ja tunnettuutta yritykselle sekä tuotteille. Näihin voidaan vaikuttaa henkilökohtaisella myyntityöllä, joten henkilökunnan tulee olla oman alansa ammattilaisia, jotka ovat saaneet valmennusta messuja varten. Messut ovat myös tapahtuma, jossa rakennetaan yrityksen imagoa.
Huolella valittu kohderyhmä ja esillä olevat tuotteet ovat perusta onnistuneelle messuosastolle. Messuosaston vetovoimaa lisätään visuaalisella ilmeellä ja markkinoinnilla. Visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavat valaistus, värit, tuotteiden sijoittelu, kalusteet, osaston somistus ja henkilökunnan vaatetus.