Ikäosaamisen määrittelyä ikäihmisten näkökulmasta
Tanskanen, Heidi (2012)
Tanskanen, Heidi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418386
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ikäihmisten mielipiteitä ikäosaamisen tavoista ja paikoista sekä määritellä ikäosaamista ikäihmisten näkökulmasta. Opinnäytetyön lähtökohtana oli ikäihmisten näkeminen positiivisena voimavarana.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineisto hankittiin palautekirjeillä, Ikääntyvien yliopiston työryhmän ryhmähaastattelun yhteenvetona sekä Ikäosaamisen työpajan ryhmähaastattelulla. Aineistosta palautekirjeet ja ryhmähaastattelun yhteenveto saatiin Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskukselta. Ikäosaamisen työpajapäivän ryhmähaastattelu toteutettiin Learning Cafe- eli oppimiskahvilamenetelmää käyttäen. Palautekirjeitä saatiin neljä kappaletta ja Ikäosaamisen työpajapäivään osallistui 8 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset antoivat monipuolista tietoa ikäihmisten osaamisesta ja kokemuksista. Keskeisinä tutkimustuloksina tuli esiin ikäihmisten kohtaaminen, osallisuus ja merkityksellisyys. Ikäihmiset haluavat kanssakäymistä ja kohtaamista. Kohtaamisen kautta syntyy merkityksellisyys ja tätä kautta ikäihmiset kokevat arvostusta. Heidän äänensä kuullaan. Tämä tuottaa heille tunteen tärkeydestä, arvokkuudesta ja riittävyydestä.
Tutkimuksen mukaan ikäihmiset ovat aktiivisia ja heillä on voimavaroja, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää enemmän yhteiskunnassa. Ikäosaamisen hyödyntämisestä voidaan tulevaisuudessa ottaa mallia Pohjois-Karjalasta.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineisto hankittiin palautekirjeillä, Ikääntyvien yliopiston työryhmän ryhmähaastattelun yhteenvetona sekä Ikäosaamisen työpajan ryhmähaastattelulla. Aineistosta palautekirjeet ja ryhmähaastattelun yhteenveto saatiin Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskukselta. Ikäosaamisen työpajapäivän ryhmähaastattelu toteutettiin Learning Cafe- eli oppimiskahvilamenetelmää käyttäen. Palautekirjeitä saatiin neljä kappaletta ja Ikäosaamisen työpajapäivään osallistui 8 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset antoivat monipuolista tietoa ikäihmisten osaamisesta ja kokemuksista. Keskeisinä tutkimustuloksina tuli esiin ikäihmisten kohtaaminen, osallisuus ja merkityksellisyys. Ikäihmiset haluavat kanssakäymistä ja kohtaamista. Kohtaamisen kautta syntyy merkityksellisyys ja tätä kautta ikäihmiset kokevat arvostusta. Heidän äänensä kuullaan. Tämä tuottaa heille tunteen tärkeydestä, arvokkuudesta ja riittävyydestä.
Tutkimuksen mukaan ikäihmiset ovat aktiivisia ja heillä on voimavaroja, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää enemmän yhteiskunnassa. Ikäosaamisen hyödyntämisestä voidaan tulevaisuudessa ottaa mallia Pohjois-Karjalasta.