Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa : katsaus Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yrittäjyysosaamiseen opettajille suunnatun kyselyn kautta
Annala, Ritva (2007)
Annala, Ritva
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806232768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806232768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemuksia yrittäjyysopintojen ja SAMKin yrityskiihdyttämötoiminnan toteutumisesta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjonnassa on viime vuosina tapahtunut yhteiskunnallisia muutoksia, jotka ovat tehneet mahdolliseksi yrittäjyyden lisääntymisen hyvinvointialalla. SAMKin tehtävänä on tarjota koulutusta, joka valmentaa opiskelijat työelämän tarpeita vastaaviin tehtäviin. Tutkimuksella selvitettiin sosiaali- ja terveysalan opettajien näkemyksiä yrittäjyysopintojen toteutumista. Tutkimus tehtiin sähköisesti toteutetulla kyselylomakkeella ja kyselyyn kutsuttiin sähköpostilla kaikki (N=94) sosiaali- ja terveysalan opettajat, toimialajohtaja ja koulutus- ja yksikönjohtajat. Kysymysryhmiä oli kaikkiaan kymmenen, joissa oli sekä monivalinta-, jana- ja nelikenttäkysymyksiä että mahdollisuus vapaalle tekstipalautteelle. Avoimet, vapaan tekstipalautteen vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen ja suljettuihin kysymyksiin annetut vastaukset kyselyssä käytetyn ohjelman tuottamien yhteenvetojen pohjalta. Kyselyyn kutsuttiin 94 opettajaa, joista kyselyyn vastasi 43 opettajaa, joten vastausprosentiksi saatiin 47,9 %. Kyselyn tuloksena todettiin, että 88,4 % vastanneista opettajista katsoi, että yrittäjyys ei kuulu heidän työvelvollisuuteensa kuuluvan opetusvelvollisuuden piiriin. Omakohtaista käytännön kokemusta yrittäjyydestä oli 42,1 %:lla opettajista. Opettajat toteavat valmiuksiaan opettaa yrittäjyyttä osin puutteellisiksi 44,7 %. Opettajilla todettiin olevan kuitenkin haluja ja valmiuksia kehittää omaa osaamistaan. Yli puolet (52,8 %) opettajista arvioi, että opetussuunnitelmassa oleva läpäisyperiaate yrittäjyysopinnoissa ei toteudu. Vajaa kolmannes (27,8 %) opettajista totesi, että yrittäjyysopintoja tulisi lisätä opetukseen ja 44,4 % todennäköisesti lisäisi yrittäjyysopintojen määrää. Erityisesti toivottiin lisää yhteistyötä alan yrittäjien kanssa. Yrityskiihdyttämötoiminnan periaatteita ei tuntenut mielestään riittävästi (77,1 %) opet-tajista mutta yli puolet heistä (57,1 %) näki sen soveltuvan sosiaali- ja terveysalan koulutukseen. Saatuja tuloksia on tarkoitus käyttää SAMKin sosiaali- ja terveysalan yrittäjyysopinto-jen sisältöjen ja erityisesti yrityskiihdyttämötoiminnan kehittämisessä sekä toimialan tutkimus ja kehittämistoiminnassa.