Naisresurssikeskus Pihlajan toiminnan itsearviointi : Asiakkaiden haastatteluaineiston analyysi
Sievers, Sanna (2012)
Sievers, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518461
Tiivistelmä
Naisresurssikeskus Pihlaja on Vantaalla toimiva yhteisöllinen työtila. Pihlajan asiakkaat ovat maahanmuuttajanaisia, joille järjestetään palveluohjauksen avulla yksilöllisiä ja toimi-via ratkaisuja arjen pulmiin. Toiminta on yhteneväistä Suomen maahanmuuttoviraston kannan (Maahanmuuttovirasto 2012) sekä Suomen kotouttamislain kanssa (Finlex 2012). Pihlajan toiminnan periaatteita ovat tasa-arvoisuus, suvaitsevaisuus, luovuus ratkaisujen löytämiseen, joustavuus sekä ekologisuus. Naisresurssikeskus Pihlaja osallistuu useisiin hankkeisiin ja projekteihin. Tämä opinnäytetyö kuuluu KULTSI- eli Kulttuurisensitiivisen tukitoiminnan mallintaminen- hankkeeseen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata haastatteluaineiston avulla Naisresurssikeskus Pihlajan maahanmuuttaja-asiakkaiden saamia palveluja, palvelujen vaikutuksia maahan-muuttajien hyvinvoinnin edistämisessä sekä kuvata Pihlajan maahanmuuttaja-asiakkaiden kokemuksia saaduista palveluista. Tavoitteena on hyödyntää haastatteluaineiston tuloksia osana Naisresurssikeskus Pihlajan toiminnan itsearviointia.
Haastatteluaineisto kerättiin haastattelulomakkeen avulla 2012 kesällä ja syksyllä. Yh-teensä vastaajia oli 39 Pihlajan asiakasta. Haastatteluaineiston avoimet kysymykset (4) analysoitiin hyödyntäen deduktiivista sisällönanalyysia. Suljetut kysymykset (32) kuvattiin prosentteina taulukkomuodossa.
Haastattelun tuloksista välittyi Pihlajan tärkeys monikulttuurisena kohtaamispaikkana. Asi-akkaat saivat palveluja mm. suomenkielen opetuksen sekä erilaisten tietotaitojen opetuk-sen merkeissä. Saadut palvelut asiakkaat kokivat pääasiassa hyödyllisinä ja kertoivat hy-vinvointinsa lisääntyneen. Pihlajan asiakkaat myös arvostivat suuresti Pihlajan suvaitse-vaa ja avointa ilmapiiriä sekä ystävällistä kanssakäymistä niin toisten asiakkaiden kuin ohjaajien taholta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata haastatteluaineiston avulla Naisresurssikeskus Pihlajan maahanmuuttaja-asiakkaiden saamia palveluja, palvelujen vaikutuksia maahan-muuttajien hyvinvoinnin edistämisessä sekä kuvata Pihlajan maahanmuuttaja-asiakkaiden kokemuksia saaduista palveluista. Tavoitteena on hyödyntää haastatteluaineiston tuloksia osana Naisresurssikeskus Pihlajan toiminnan itsearviointia.
Haastatteluaineisto kerättiin haastattelulomakkeen avulla 2012 kesällä ja syksyllä. Yh-teensä vastaajia oli 39 Pihlajan asiakasta. Haastatteluaineiston avoimet kysymykset (4) analysoitiin hyödyntäen deduktiivista sisällönanalyysia. Suljetut kysymykset (32) kuvattiin prosentteina taulukkomuodossa.
Haastattelun tuloksista välittyi Pihlajan tärkeys monikulttuurisena kohtaamispaikkana. Asi-akkaat saivat palveluja mm. suomenkielen opetuksen sekä erilaisten tietotaitojen opetuk-sen merkeissä. Saadut palvelut asiakkaat kokivat pääasiassa hyödyllisinä ja kertoivat hy-vinvointinsa lisääntyneen. Pihlajan asiakkaat myös arvostivat suuresti Pihlajan suvaitse-vaa ja avointa ilmapiiriä sekä ystävällistä kanssakäymistä niin toisten asiakkaiden kuin ohjaajien taholta.