Yrityksille kohdistuvan kausikorttimyynnin markkinointisuunnitelma : case: Lahden Pelicans Oy
Parviainen, Nita (2012)
Parviainen, Nita
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yrityksille suunnatun kausikorttimyynnin markkinointisuunnitelma. Työ on toteutettu toimeksiantona jääkiekon suomenmestaruusliigassa pelaavalle jääkiekkojoukkueelle. Opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelman kaikki osa-alueet.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten laatia markkinointisuunnitelma, jonka kohderyhmänä ovat yritysasiakkaat. Tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma, jossa lähtökohta-analyysien pohjalta valitaan yrityksen kausikorttimyyntistrategia ja kilpailukeinot.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua sekä palvelujen sekä business-to-business-markkinointia. Teoriassa käydään läpi kaikki markkinointisuunnitelman osa-alueet painottaen lähtökohta-analyyseja ja kilpailukeinoja. Tietoperustana on käytetty suomen- ja englanninkielisiä markkinoinnin kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.
Empiriaosuudessa on hyödynnetty yrityksen markkinointijohtajan haastattelua sekä tutkijan työharjoittelukokemuksen avulla saatua tietämystä yrityksestä ja sen toiminnasta. Empiriaosuudessa esitellään myös kvalitatiivisena teemahaastatteluna suoritettu tutkimus, jossa on selvitetty yritysasiakkaiden motiiveita ja odotuksia, jotka liittyvät kausikortin hankintaan sekä mielipiteitä, jotka liittyvät itse kausikorttiin. Tutkimuksen tuloksista selviää, että asiakkaat ovat erittäin sitoutuneita palveluun sekä tyytyväisiä kausikorttikonseptiin kokonaisuutena. Kehitysehdotukset liittyvät erityisesti ravintolapalveluiden sujuvuuteen itse ottelutapahtuman ai-kana sekä yritysasiakkaille tarjottaviin etuihin.
Opinnäytetyön tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota kohdeyritys voi käyttää yrityksille kohdistetun kausikorttimarkkinoinnin suunnittelun lähtökohtana. Opinnäytetyössä esitetään ehdotuksia, joilla yritys voi kehittää nykyisiä markkinointitoimenpiteitään.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten laatia markkinointisuunnitelma, jonka kohderyhmänä ovat yritysasiakkaat. Tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma, jossa lähtökohta-analyysien pohjalta valitaan yrityksen kausikorttimyyntistrategia ja kilpailukeinot.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin suunnittelua sekä palvelujen sekä business-to-business-markkinointia. Teoriassa käydään läpi kaikki markkinointisuunnitelman osa-alueet painottaen lähtökohta-analyyseja ja kilpailukeinoja. Tietoperustana on käytetty suomen- ja englanninkielisiä markkinoinnin kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä.
Empiriaosuudessa on hyödynnetty yrityksen markkinointijohtajan haastattelua sekä tutkijan työharjoittelukokemuksen avulla saatua tietämystä yrityksestä ja sen toiminnasta. Empiriaosuudessa esitellään myös kvalitatiivisena teemahaastatteluna suoritettu tutkimus, jossa on selvitetty yritysasiakkaiden motiiveita ja odotuksia, jotka liittyvät kausikortin hankintaan sekä mielipiteitä, jotka liittyvät itse kausikorttiin. Tutkimuksen tuloksista selviää, että asiakkaat ovat erittäin sitoutuneita palveluun sekä tyytyväisiä kausikorttikonseptiin kokonaisuutena. Kehitysehdotukset liittyvät erityisesti ravintolapalveluiden sujuvuuteen itse ottelutapahtuman ai-kana sekä yritysasiakkaille tarjottaviin etuihin.
Opinnäytetyön tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota kohdeyritys voi käyttää yrityksille kohdistetun kausikorttimarkkinoinnin suunnittelun lähtökohtana. Opinnäytetyössä esitetään ehdotuksia, joilla yritys voi kehittää nykyisiä markkinointitoimenpiteitään.