Vakuutuspalvelujen markkinointi LähiTapiolassa 2012
Vepsäläinen, Hanna-Riikka (2012)
Vepsäläinen, Hanna-Riikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä vakuutusalan markkinointiin. Aihevalintaan on vaikuttanut kirjoittajan tausta vakuutusyhtiöiden palveluksessa aiemmin ja kirjoitushetkellä. Toinen merkittävä syy aihevalintaan on ollut suuntautuminen liiketalouden koulutusohjelmassa markkinoinnin pariin, josta on syntynyt yhdessä työelämässä opitun kanssa mielenkiinto vakuutusyhtiöiden markkinointiratkaisuihin.
Työn tavoitteena on lähestyä vakuutusyhtiöiden markkinointia tutkimalla Keskinäinen vakuutusyhtiö Tapiolan ja Lähivakuutuksen yhdistymistä edeltävänä vuonna 2012 uuden syntyvän LähiTapiolan näkyvyyttä mediassa ja markkinointikeinoja. Samalla myös pohdiskellaan näiden keinojen toimivuutta ja niiden vaikutusta yrityskuvaan. Työssä käydään myös läpi juridista puolta asiassa.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena ”pöytälaatikkotutkimuksena”, jolloin lähtökohtana on ollut kirjoittajan tiedonhaku kattavasti jo olemassa olevista lähteistä, esimerkiksi kirjoista, internetistä, lehdistä, televisiosta ja radiosta. Pääpaino työssä on ollut seurata LähiTapiolan markkinointikeinoja noissa medioissa ja arvioida niiden onnistumista.
Työ on koostettu ja kirjoitettu syksyllä 2012, mutta mediaseuranta on alkanut jo keväällä 2012 kun ajatus opinnäytetyön aiheesta alkoi muotoutua kuultuani LähiTapiolan syntymisestä ja havaittuani uuden yritysilmeen markkinoinnissa.
Työn tavoitteena on lähestyä vakuutusyhtiöiden markkinointia tutkimalla Keskinäinen vakuutusyhtiö Tapiolan ja Lähivakuutuksen yhdistymistä edeltävänä vuonna 2012 uuden syntyvän LähiTapiolan näkyvyyttä mediassa ja markkinointikeinoja. Samalla myös pohdiskellaan näiden keinojen toimivuutta ja niiden vaikutusta yrityskuvaan. Työssä käydään myös läpi juridista puolta asiassa.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena ”pöytälaatikkotutkimuksena”, jolloin lähtökohtana on ollut kirjoittajan tiedonhaku kattavasti jo olemassa olevista lähteistä, esimerkiksi kirjoista, internetistä, lehdistä, televisiosta ja radiosta. Pääpaino työssä on ollut seurata LähiTapiolan markkinointikeinoja noissa medioissa ja arvioida niiden onnistumista.
Työ on koostettu ja kirjoitettu syksyllä 2012, mutta mediaseuranta on alkanut jo keväällä 2012 kun ajatus opinnäytetyön aiheesta alkoi muotoutua kuultuani LähiTapiolan syntymisestä ja havaittuani uuden yritysilmeen markkinoinnissa.