Toimittajien valintaprosessin kehittäminen : case: Salo-Machinery Oü, Saksa ostomarkkina-alueena
Kettunen, Marie (2012)
Kettunen, Marie
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917165
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimittajien hankintaprosessia ja sen kehittämistä Saksassa. Työn tavoitteena on luoda case-yritykselle, Salo-Machinery Oü:lle, työkalu toimittajien hankintaprosessin kehittämiseen sekä löytää potentiaalisia uusia toimittajia bioenergiakoneiden hakkuu- ja murskausterille Saksasta.
Työn teoreettinen osio jakautuu kahteen osaan, jotka ovat Saksa ostomarkkina-alueena sekä toimittajien valintaprosessi. Näistä ensimmäisessä analysoidaan Saksaa ostomarkkina-alueena, jonka jälkeen kartoitetaan bioenergiamarkkinoita Saksassa. Näiden lisäksi siinä käsitellään Suomen ja Saksan välistä kauppaa tuon-nin osalta sekä saksalaista liike-elämää ja tapakulttuuria. Toisen teoreettisen osion pääkohtia ovat toimittajien hankintakanavat sekä valinta- ja seurantakriteerit. Työn teoreettinen osio on koottu kirjoituspöytätutkimuksena kirjallisia ja elektronisia aineistoja hyödyntämällä.
Työn empiirinen osio alkaa case-yrityksen ja tämän tutkimuksen toteutuksen esit-telyllä. Näiden jälkeen siirrytään käsittelemään lyhyesti bioenergiaa. Tämän jälkeen esitellään kirjoituspöytätutkimuksen keinoin valitut viisi potentiaalista toimittajaa bioenergiakoneiden hakkuu- ja murskausterille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena avoimia haastatteluja käyttäen. Empiirisen osion loppuun on kasattu joukko toimittajien valintaprosessin kehitysehdotuksia sekä johtopäätöksiä.
Tutkimuksen edetessä kävi ilmi, että case-yrityksen hankintaprosessi on hyvin vakiintunut vuosien varrella. Tämä opinnäytetyö tarjoaa case-yritykselle apuvälineitä hankintaprosessin uudistamiseksi ja monipuolistamiseksi. Case-yritykselle valittiin myös viisi potentiaalista uutta toimittajaa bioenergiakoneiden hakkuu- ja murskausterille. Potentiaalisten uusien toimittajien valinnan helpottamiseksi laa-dittiin myös toimittajan arviointilomakkeet. Case-yrityksen päätettäväksi jää, tuleeko valituista potentiaalisista toimittajista yrityksen uusia toimittajia.
Työn teoreettinen osio jakautuu kahteen osaan, jotka ovat Saksa ostomarkkina-alueena sekä toimittajien valintaprosessi. Näistä ensimmäisessä analysoidaan Saksaa ostomarkkina-alueena, jonka jälkeen kartoitetaan bioenergiamarkkinoita Saksassa. Näiden lisäksi siinä käsitellään Suomen ja Saksan välistä kauppaa tuon-nin osalta sekä saksalaista liike-elämää ja tapakulttuuria. Toisen teoreettisen osion pääkohtia ovat toimittajien hankintakanavat sekä valinta- ja seurantakriteerit. Työn teoreettinen osio on koottu kirjoituspöytätutkimuksena kirjallisia ja elektronisia aineistoja hyödyntämällä.
Työn empiirinen osio alkaa case-yrityksen ja tämän tutkimuksen toteutuksen esit-telyllä. Näiden jälkeen siirrytään käsittelemään lyhyesti bioenergiaa. Tämän jälkeen esitellään kirjoituspöytätutkimuksen keinoin valitut viisi potentiaalista toimittajaa bioenergiakoneiden hakkuu- ja murskausterille. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena avoimia haastatteluja käyttäen. Empiirisen osion loppuun on kasattu joukko toimittajien valintaprosessin kehitysehdotuksia sekä johtopäätöksiä.
Tutkimuksen edetessä kävi ilmi, että case-yrityksen hankintaprosessi on hyvin vakiintunut vuosien varrella. Tämä opinnäytetyö tarjoaa case-yritykselle apuvälineitä hankintaprosessin uudistamiseksi ja monipuolistamiseksi. Case-yritykselle valittiin myös viisi potentiaalista uutta toimittajaa bioenergiakoneiden hakkuu- ja murskausterille. Potentiaalisten uusien toimittajien valinnan helpottamiseksi laa-dittiin myös toimittajan arviointilomakkeet. Case-yrityksen päätettäväksi jää, tuleeko valituista potentiaalisista toimittajista yrityksen uusia toimittajia.