Luottamuksen rakentuminen nuorten työpajoilla
Raitio, Taru (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418361
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten työpajatoimintaa. Työpajat ovat muuttuneet 1990-luvun erinäisistä projekteista koko maan kattavaksi toiminnaksi, mikä on osaltaan ehkäisemässä nuorten syrjäytymistä koulu- ja työmarkkinoilta. Käsittelen valmentajan ammatillisuuteen liittyviä seikkoja sekä kuinka erilaiset menetelmät voivat auttaa nuoren kahdenkeskisissä kohtaamisissa.
Opinnäytetyöni kertoo luottamuksen muodostumisesta nuorten työpajalla. Tarkoituksenani on saada vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan. Mikä on luottamuksen merkitys osana valmentajan ammatilli-suutta? Miten luottamus nuoreen muodostuu? Mikä merkitys luottamuksella on nuoren hyvinvoinnin näkökulmasta? Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Mikkelin yksilö- ja työvalmentajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että luottamus työpajalla on tärkeää, ja jopa ensimmäinen tärkeä tavoite valmentajan ja nuoren välisessä suhteessa. Luottamuksen muodostumiseen tarvitaan kiinnostunutta otetta nuoren elämään. Suhteeseen kuuluu oman persoonan käyttöä, kontrollointia sekä rinnalla kulkemista. Dialogisen keskustelun kautta voi päästä lähemmäksi nuorta ihmistä. Luottamuksen hyöty nuoreen näkyy siten, että hän voi suunnitella omaa elämäänsä eteenpäin valmentajan kanssa ja saada hyviä kokemuksia viranomaistahoilta.
Opinnäytetyöni kertoo luottamuksen muodostumisesta nuorten työpajalla. Tarkoituksenani on saada vastauksia kolmeen tutkimusongelmaan. Mikä on luottamuksen merkitys osana valmentajan ammatilli-suutta? Miten luottamus nuoreen muodostuu? Mikä merkitys luottamuksella on nuoren hyvinvoinnin näkökulmasta? Aineisto on kerätty haastattelemalla kahdeksaa Mikkelin yksilö- ja työvalmentajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että luottamus työpajalla on tärkeää, ja jopa ensimmäinen tärkeä tavoite valmentajan ja nuoren välisessä suhteessa. Luottamuksen muodostumiseen tarvitaan kiinnostunutta otetta nuoren elämään. Suhteeseen kuuluu oman persoonan käyttöä, kontrollointia sekä rinnalla kulkemista. Dialogisen keskustelun kautta voi päästä lähemmäksi nuorta ihmistä. Luottamuksen hyöty nuoreen näkyy siten, että hän voi suunnitella omaa elämäänsä eteenpäin valmentajan kanssa ja saada hyviä kokemuksia viranomaistahoilta.