Yleisötapahtuman kiinnostavuuden ja kannattavuuden parantaminen markkinoinnin keinoin : case: Lahti Historic Rally
Suihko, Niilo; Seppälä, Mikko (2012)
Suihko, Niilo
Seppälä, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017615
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selonteko Lahdessa järjestettävän Historic Rally -tapahtuman markkinoinnin kehittämisestä. Tehtävän toimeksianto tuli lahtelaiselta Poppoo Team ry:ltä, joka etsi hankkeelleen tekijöitä Lahden ammattikorkeakoulun kautta. Tavoitteenamme oli ensisijaisesti tehdä vuoden 2012 tapahtumalle markkinointisuunnitelma ja toteuttaa se siten, että tapahtumalle saataisiin lisää näkyvyyttä sekä toimeksiantajalle lisätuottoja. Tarkastelemme suunnitelmaamme ja sen onnistumista tarkemmin ensimmäisessä pääluvussa.
Prosessi aloitettiin keväällä 2012 tutustumalla toimeksiantajan edustajiin sekä itse tapahtumaan ja sen historiaan. Keräsimme tarvittavaa tietoaineistoa haastattelemalla edustajia tapaamisissa sekä sähköpostikeskustelun avulla ja samalla meille hahmottuivat tarkemmin heidän odotuksensa työn suhteen. Koska aiempien vuosien tapahtumista ei ollut mahdollista saada juuri lainkaan konkreettista dataa, pääsimme aloittamaan suunnitteluprosessin niin sanotusti tyhjältä pöydältä.
Olemme jaotelleet opinnäytetyön kolmeen eri päälukuun johdannon ja yhteenvedon lisäksi: vuoden 2012 tapahtumat, kehitysehdotukset sekä vuoden 2013 suunnitelma. Erillistä teoriaosuutta opinnäytetyössämme ei ole, vaan tekstissämme teoria ja käytäntö limittyvät toisiinsa. Ensimmäisessä pääluvussa keskitymme lähtökohtiin sekä tavoitteisiimme. Toinen pääluku, kehitysehdotukset, koostuu yhteenvedon ja tulosten seurannan lopputulemasta. Näiden summasta olemme koonneet työn loppuun suunnitelman vuoden 2013 tapahtuman parantamiseksi.
Itse työn tekeminen oli sekä haastavaa että mielenkiintoista. Haasteina toimivat tapahtuman tiukka aikataulutus sekä yhteisen ajan löytäminen toimeksiantajan kanssa. Koimme haastavaksi myös uusien ideoidemme sisäänajamisen organisaatioon, sillä varsinaista johtoryhmää emme päässeet tapaamaan. Itse tapahtuma kuitenkin onnistui hyvin ja keräämämme kokemuksen pohjalta olemme kasanneet opinnäytetyön lopusta löytyvän suunnitelman vuodelle 2013.
Prosessi aloitettiin keväällä 2012 tutustumalla toimeksiantajan edustajiin sekä itse tapahtumaan ja sen historiaan. Keräsimme tarvittavaa tietoaineistoa haastattelemalla edustajia tapaamisissa sekä sähköpostikeskustelun avulla ja samalla meille hahmottuivat tarkemmin heidän odotuksensa työn suhteen. Koska aiempien vuosien tapahtumista ei ollut mahdollista saada juuri lainkaan konkreettista dataa, pääsimme aloittamaan suunnitteluprosessin niin sanotusti tyhjältä pöydältä.
Olemme jaotelleet opinnäytetyön kolmeen eri päälukuun johdannon ja yhteenvedon lisäksi: vuoden 2012 tapahtumat, kehitysehdotukset sekä vuoden 2013 suunnitelma. Erillistä teoriaosuutta opinnäytetyössämme ei ole, vaan tekstissämme teoria ja käytäntö limittyvät toisiinsa. Ensimmäisessä pääluvussa keskitymme lähtökohtiin sekä tavoitteisiimme. Toinen pääluku, kehitysehdotukset, koostuu yhteenvedon ja tulosten seurannan lopputulemasta. Näiden summasta olemme koonneet työn loppuun suunnitelman vuoden 2013 tapahtuman parantamiseksi.
Itse työn tekeminen oli sekä haastavaa että mielenkiintoista. Haasteina toimivat tapahtuman tiukka aikataulutus sekä yhteisen ajan löytäminen toimeksiantajan kanssa. Koimme haastavaksi myös uusien ideoidemme sisäänajamisen organisaatioon, sillä varsinaista johtoryhmää emme päässeet tapaamaan. Itse tapahtuma kuitenkin onnistui hyvin ja keräämämme kokemuksen pohjalta olemme kasanneet opinnäytetyön lopusta löytyvän suunnitelman vuodelle 2013.